3 augustus 2017

Voor oBike geldt; Gebruiken is betalen

Het straatbeeld is de laatste weken ingrijpend veranderd met de komst van de oBike. Een fiets die bij zou moeten dragen aan de deeleconomie en waarbij meer mensen van de fiets gebruik zouden moeten maken.  Je pakt een fiets, opent het slot met een app op je smartphone en je rekent af na je ritje en laat hem staan op het punt van aankomst. Een fraai idee waarbij er laagdrempelig gebruik gemaakt kan worden van een deelfiets en inmiddels zijn er al honderdtallen van deze fietsen in de stad neergezet. De vraag is of oBike eigenlijk wel meebetaald aan de Rotterdamse fietsvoorzieningen?

Geen deelsysteem, maar winstsysteem

Nu blijkt dat de oBike helemaal geen deelsysteem is, maar gewoon een commerciële operatie die zonder te betalen gebruik maakt van de fietsgelegenheden. Fietsgelegenheden die de Rotterdammer, door middel van zijn belastingafdracht, betaald heeft. Op dit moment hebben de oBikes aanzienlijke delen van de wijken en straten gekoloniseerd, waardoor de druk op de fietsparkeerplekken toeneemt. De laatste tijd regent het klachten over hoe deze fietsen overlast veroorzaken en hoe erbarmelijk en lukraak ze erbij staan. Kan iedereen zomaar kosteloos geld kan verdienen aan de stad zonder daarvoor naar evenredigheid ook aan bij te dragen? Leo Bruijn hierover:

Los van de overlast vragen wij ons ten zeerste af in hoeverre deze organisatie meebetaald aan de voorzieningen in onze stad. Alleen al zo’n fietsenstalling bij de Blaak kost de Rotterdammer 3,5 miljoen euro. Net als het plaatsen van fietsnietjes en andere fietsvoorzieningen. Iedereen moet dus een evenredige bijdrage leveren aan deze voorzieningen. Door middel van schriftelijke vragen en een debat willen we alle informatie boven tafel hebben. Onbegrijpelijk dat dit niet gewoon goed geregeld is in overleg met de gemeente.

Vooralsnog ziet wethouder Langenberg (D66) nog geen enkele reden tot bedenkingen en zal het allemaal wel loslopen.