0 huisuitzettingen in Rotterdam

15 november 2019

De huisuitzettingen moeten stoppen. Het kost de samenleving per uitzetting duizenden euro’s en niemand schiet er iets mee op. Er worden nu teveel mensen hun huis uitgezet. Om deze praktijk te stoppen is een proactieve houding van organisaties nodig. De vier grote woningcorporaties in Rotterdam (Woonstad, Havensteder, Woonbron, Vestia) hebben daarvoor het startsein gegeven. Ze schreven het manifest “Op naar 0 huisuitzettingen”. Daar moeten we als gemeente werk van maken!

Menselijk drama

Elke huisuitzetting is voor bewoners een drama. Het betekent meestal dat hun problemen alleen maar groter worden. Hun schuld neemt in een keer toe met 10.000 tot 15.000 euro. In het beste geval krijgen mensen na jaren van veel hulp hun leven weer op de rails. Met elkaar kunnen we dat allemaal voorkomen.

Klauwen met geld

Elke huisuitzetting kost corporaties scheppen met geld, doordat ze naar de rechter moeten voor ontruimingsvonnissen. Zodra de deurwaarder namelijk ingeschakeld wordt, gaat de geldteller hard lopen. Daar komen ook de kosten voor onze maatschappij nog bij. Want mensen die zijn uitgezet verdwijnen niet. Zij komen terecht bij instanties die hen weer proberen te helpen hun leven weer op de rails te krijgen. Dat gaat vaak niet eenvoudig.

Win-win voor iedereen

Door mensen niet meer uit te zetten kan dus enorm veel leed worden bespaard. Mensen belanden niet meer op straat en zakken niet nog verder weg. Daarmee dragen we ook bij aan verminderen van de problemen van dakloosheid en capaciteit in de nachtopvang.  Op die manier kan er ook veel geld bespaard worden en kunnen corporaties werken aan het oplossen in plaats van het creëren van problemen.

Hoe doen we dat dan?

Zorgverzekeringen, corporaties, gas/water/licht bedrijven kunnen hun schuldensystemen aan elkaar koppelen. Zodra er een schuld ontstaat bij 2 of meer organisaties kan de gemeente op het gezin af om te vragen of ze hulp nodig hebben. Dit kost extra inzet. Als het geld dat we besparen met huisuitzettingen in een fonds stoppen, kunnen we daarvan de extra mensen betalen die nodig zijn om gezinnen uit de problemen weg te houden. Mensen beetpakken dus, in plaats van laten wegzakken.

Unieke kans

Dit initiatief van Rotterdamse woningcorporaties is uniek in Nederland. Met hulp van de gemeente kunnen we er samen voor zorgen dat we het probleem van huisuitzettingen bij het begin aanpakken en voorkomen dat ze groter worden dan nodig is. Op naar 0 huisuitzetting in Rotterdam!

Update: Ondertussen is er ook en motie aangenomen, waarbij de gemeente zijn hulp toezegt!

Door Co Engberts & Duygu Yildirim

Waar ben je naar op zoek?