11 oktober 2017

Aboutaleb regelt proef voor legale wietteelt en extra geld voor Zuid

Legale Wietteelt

Al enige jaren bonst burgemeester Aboutaleb in Den Haag op de deur voor het reguleren van wietteelt. In het regeerakkoord staat dat gemeenten een proef mogen doen met gereguleerde wietteelt. In het verleden maakte de PvdA zich ook landelijk sterk hiervoor. De VVD, PVV, CDA en de ChristenUnie blokkeerden echter iedere progressieve inzet op dit terrein. In het nieuwe regeerakkoord is dit dossier gelukkig opengebroken.

Op dit moment is de politie veel capaciteit kwijt aan de opsporing van criminele softdrugs netwerken. Capaciteit die ten koste gaat van andere veiligheidsaspecten in Rotterdam. Het gebruik van softdrugs is in Nederland legaal, maar de productie niet. Dit is altijd al krom beleid geweest. De productie van softdrugs kan nu in eigen beheer genomen worden waardoor criminele organisaties die tussen de productie en de verkoop zitten worden uitgeschakeld. Aanstaande donderdag debatteert de Rotterdamse gemeenteraad om ook een proef in Rotterdam te starten.

Extra geld voor Rotterdam Zuid

Ook de inzet van Aboutaleb voor Rotterdam Zuid heeft succes. Het nieuwe kabinet reserveert € 900 miljoen voor ‘regionale knelpunten‘ en daar valt Rotterdam Zuid ook onder. Eerder werd het lange termijn plan van het Nationaal Programma Rotterdam Zuid al uitgerold, maar nu komt er nog eens extra geld bij voor woningen, betere begeleiding naar werk en het wegwerken van onderwijsachterstanden bij kinderen.

Luister hier het interview van vandaag met Rijnmond terug.