Armoede en schulden de stad uit!

25 oktober 2019

Armoede en schulden de stad uit! Het is een enorme schimmel die door onze stad heen vreet. Het zorgt voor ellende, uitzichtloosheid en stress. Elke dag is het overleven voor duizenden Rotterdammers. Tijd om in actie te komen!

Duizenden levens beter maken

“Mensen voelen zich behandeld als loser, hufter, fraudeur en zijn bang”. Dat was de spijkerharde conclusie van de Ombudsman over hoe Rotterdammers in armoede en schulden zich tussen 2014 en 2018 behandeld voelde. In die periode was Kevin van Eikeren volksvertegenwoordiger in Kralingen-Crooswijk. Hij zag van dichtbij wat een afschuwelijke effecten de bezuinigingen van Leefbaar Rotterdam op armoedebestrijding hadden. 25% werd er maar liefst bezuinigd om mensen in de zware problemen te helpen. Zelfs vanuit Den Haag trok het kabinet aan de alarmbel over wat er in Rotterdam ging gebeuren. Gelukkig hebben we nu een links stadsbestuur. “Nu ik in de gemeenteraad van Rotterdam zit kan ik echt wat betekenen. De mensen een stem en toekomstperspectief geven die toen niet gehoord en gezien werden.” Er gaat nu dus eindelijk wat veranderen voor duizenden Rotterdammers!

Verkiezingsbeloftes waarmaken

Warm Rotterdam vraagt al een paar jaar aandacht voor de armoede en schuldenproblemen in onze stad. Daar worden we heel blij van, want het onderwerp kan niet genoeg onder de aandacht gebracht worden. De problemen achter de voordeur  moeten aangepakt worden. Daarom zijn we ook trots op de aanvalsplannen tegen armoede en schulden die we gemaakt hebben met het nieuwe stadsbestuur. Een kleine samenvatting vind je hier. We zijn er nog niet, maar we zijn in ieder geval met daadkracht van start.

Debat in de gemeenteraad

Los van alle tekst is het altijd leuk om ook even te kijken hoe dat er dan aan toe gaat in de gemeenteraad. Hieronder zie je Kevin in debat met Maarten Struijvenberg van Leefbaar Rotterdam. Hij was tussen 2014 en 2018 als wethouder verantwoordelijk voor het armoedebeleid in onze stad.