5 november 2013

Behoud de Walk of Fame!

De komende jaren gaat het Zuidplein ingrijpend op de schop. Voor het nieuw leven inblazen van dit gebied met een enorme potentie is 330 miljoen euro uitgetrokken. PvdA-raadslid Peter van Heemst: “Een uitgelezen moment om een nieuwe poging te doen de complete tegelcollectie van de Walk of Fame te restaureren en op een mooie manier te gaan presenteren.” Hij stelt hierover vandaag schriftelijke vragen aan het stadsbestuur.

“Een groot deel van de collectie van de Walk of Fame ligt in de opslag, te wachten op…? Ja, op wat eigenlijk?” vraagt Van Heemst zich af. “Een klein deel is opgeknapt en gaat verhuizen of is verhuisd van de Schiedamse Dijk naar het gebied tussen metrostation Zuidplein en Ahoy. Deze treurige stand van zaken levert nog steeds dito reacties op van de sterren die in The Walk of Fame vereeuwigd zijn en hun familie. Al eerder vroeg ik aandacht voor de noodkreet van de ouders van Angela Visser, die in 1989 de eerste Nederlandse Miss Universe was, over het lot van de tegel waarop de handdruk van hun dochter is vereeuwigd. Nu wil ik van het stadsbestuur weten hoeveel tegels van de Walk of Fame op dit moment in de opslag liggen, hoeveel er bij Ahoy worden geplaatst en wat het zou kosten om alle tegels op te knappen en presentabel te maken.”

“Bovendien wil ik graag weten hoeveel geld in het herstelplan van 330 miljoen uitgetrokken is voor het aantrekkelijker maken en herinrichten van de buitenruimte aldaar en of er een link is gelegd tussen het opknappen van het Hart van Zuid en de renovatie plus de verhuizing van de hele collectie van de Walk of Fame,” zegt Van Heemst. “Ik hoor graag wat het stadsbestuur gaat doen om deze uitgelezen kans nu wel te benutten, zodat deze unieke collectie als recreatieve en toeristische attractie alsnog behouden kan blijven.”