19 oktober 2013

Bewonersinitiatief Hofbogen

In Noord kennen we allemaal de Hofbogen, de spoorweglijn op het viaduct dat, nadat de trein er niet meer oveheen rijdt, er verlaten bijligt. De bogen onder de spoorlijn bieden ruimte aan kleine ondernemers. Daar liggen kansen voor stages, zo dachten de mensen van de bewonersgroep ‘Vrienden van de Hofpleinlijn’. Als nou eens een lege boog opgeknapt zou worden door jongeren onder begeleiding van oudere (werkloze) ambachtslieden, als de timerman en de architect daaraan mee zouden willen werken door een stageplaats te garanderen, als de buitenkant er ook nog bij wordt opgeknapt, als er dan een starter zijn plekje zou willen innemen, als, als… U begrijpt het al: de bewonersgroep loopt over van ideeen om de Hofbogen te verlevendigen. Een drukke tijd met het voeren van gesprekken, plannen maken en op papier zetten volgde.Om zo iets groots werkelijkheid te laten worden moeten alle haken en ogen die naar voren kwamen wel eerst benoemd worden en opgelost worden. Daarvoor vroegen de bewoners steun en geld aan de deelgemeente, die alle expertise in huis heeft om daabij van dienst te kunnen zijn. Wat had dat een spetterend slot van de laatste deelgemeentebegroting kunnen zijn met een directe verbinding naar de nieuwe situatie volgend jaar wanneer er in de te starten gebiedscommissie volop met burgerparticipatie aan de slag moet worden gegaan. Helaas: depvda kreeg alleen van groenLinks steun. De bezwaren van de andere partijen, die meer voor uitgewerkte plannen dan voor idealen en uitdagingen stemden, lieten het feest niet doorgaan. de teleurstelling bij de bewonersgroep is groot. Er is een kans om jongeren aan de slag te laten gaan verloren.