Bied betaalbaar zwemwater aan zwemmers met beperking

14 maart 2018

Binnenkort sluit het zwembad Rijndam waar ruim 135 zwemmers met een beperking sporten. Gedurende twee jaar kan door renovatie geen gebruik gemaakt worden van dit speciaal voor beperkte sporters geschikte bad.  Een betaalbaar alternatief is nog niet gevonden. Het alternatieve zwembad in IJsselmonde vraagt namelijk een tarief dat bijna twee keer zo hoog is als het huidige tarief. Bij andere zwembaden zijn er onvoldoende faciliteiten.

Oproep

De voorzitter van de Vereniging voor aangepast sporten (RIS) Lia Schop trok aan de bel tijdens het PvdA sportdebat. Raadslid Co Engberts pakte het signaal op.  “Iedereen met een beperking moet volwaardig mee kunnen doen in de samenleving. Sporten en bewegen zijn belangrijk. Ook voor zwemmers met een beperking moeten voldoende betaalbare plekken zijn. Ook moet er rekening gehouden worden met de hogere kosten die sporters met een beperking hebben”.

De PvdA heeft vragen gesteld aan het college om te zorgen dat de vereniging voor aangepast sporten geholpen wordt, zodat snel duidelijk is waar zwemmers met beperking betaalbaar kunnen zwemmen.