Met Leefbaar Rotterdam zijn mensen in de bijstand geen millimeter opgeschoten

29 november 2017

Het propaganda bureau van de gemeente Rotterdam over de bijstand draaide vandaag weer overuren. Met misplaatste trots berichtte zij over het ‘succes’  van de ‘Tegenprestatie.’  Met de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 in het vooruitzicht, wordt door dit slappe en klungelige stadsbestuur alles op alles gezet om het gezicht nog te proberen te redden.

Jokken over de aantallen

“12.000 mensen zijn de bijstand uit en maken zich sterk voor hun wijk of buurt door middel van de tegenprestatie”, zo luidt de zelf gecreëerde werkelijkheid van wethouder Struijvenberg van Leefbaar Rotterdam. Maar wie goed naar de feiten kijkt ziet dat zijn verhaal niet klopt.

In 2014 was het doel van Leefbaar Rotterdam, D66 en het CDA om 12.000 mensen uit de bijstand door te laten stromen naar werk. Vanaf 2014 is er echter niets veranderd. Rotterdam is zelfs als laatste stad van het land uit de crisis. De licht dalende werkloosheid in Rotterdam betreft mensen die doorstromen naar de bijstand of weer een baan vinden dankzij de landelijk aantrekkende economie.

De site van de gemeente Rotterdam zelf houdt het aantal mensen in de bijstand bij. Deze teller staat op ongeveer 38.000 Rotterdammers. Daarmee ontmaskert de gemeente de eigen verkiezingspraatjes van Leefbaar Rotterdam en dus de zogenaamde gigantische uitstroom van 12.000 mensen.

stand bijstand

Naast dit feit valt nog iets op. Als we puur  kijken naar de mensen die kort uit de bijstand stromen via een werktraject, zien we dat de gemeente niet bijhoudt of dit ook duurzaam is. Iemand die terugkomt in de bijstand en weer een traject ingaat, telt  wethouder Struijvenberg als een nieuwe uitstromer. Op deze manier kan iedereen de boel in de maling nemen!

Vrijwilligerswerk

Voor het vrijwilligerswerk staat sociale activering centraal. Mensen die langer dan twee jaar thuis zitten voelen zich gedemotiveerd, nutteloos en raken sociale contacten kwijt. Door vrijwilligerswerk op maat (dus doen wat je kunt en wilt) krijgen mensen weer eigenwaarde, bouwen ze nieuwe contacten op en leveren zij een belangrijke bijdrage aan de samenleving. Dat was het beleid vóórdat Leefbaar Rotterdam, D66 en het CDA de sleutel van de macht in Rotterdam kregen. Nu heerst er een achterhaalde focus om mensen naar betaald werk te krijgen. Betaald werk dat er helemaal niet is op dit moment!

In het huidige beleid worden mensen na een paar maanden vrijwilligerswerk naar werktrajecten gestuurd. Zij moeten voor een uitkering volwaardig werk verrichten maar worden daar niet voor beloond; een moderne vorm van halve slavenarbeid dus. Ook kan een vrijwilligersorganisatie niet op hun nieuwe aanwinst door bouwen, omdat deze persoon weggerukt wordt uit de organisatie. Kortom, de loftrompet hierover afsteken is ronduit schandalig.

Wat kunnen we wel doen? Basisbanen en basisinkomen

Rotterdam heeft veel minder betaalde banen dan dat er werklozen zijn. Roepen dat iedereen betaald werk kan en moet doen is dus een sprookjesverhaal waar we inmiddels te oud voor zijn geworden. Door een nieuwe frisse blik op werk gaan we als samenleving arbeid meer waarderen. Vrijwilligerswerk en mantelzorg zijn volwaardige vormen van arbeid. Behandel ze dan ook zo.

Basisbanen

Wij willen een invoering van basisbanen. De overheid betaalt op dit moment al een uitkering aan mensen. Veel maatschappelijke organisaties hebben onvoldoende financiële middelen over  voor een volwaardig salaris en voor een baan die van waarde voor de organisatie is.  Banen als extra conciërges, helpende mensen in de speeltuinen, de persoon die koffie en eten rond brengt in de ouderenflat, daar hebben organisaties vaak wél een beperkt budget voor. Als we dat samenvoegen met de uitkering heeft iemand een volwaardig inkomen  én een baan die van waarde is.

Basisinkomen

Daarnaast willen we uitgebreide experimenten met het basisinkomen. Na vier jaar Leefbaar Rotterdam, D66 en het CDA is het duidelijk geworden dat hun orde, tucht en discipline-beleid niet heeft gewerkt. Rotterdam was altijd de innovatiehoofdstad van Nederland. Dat moeten we weer worden! Rotterdam is bij uitstek een stad waar we met nieuwe vormen van sociale zekerheid kunnen experimenteren. Er zijn minder banen dan werklozen. Niets doen is dus logischerwijs geen optie.

Waar ben je naar op zoek?