12 januari 2016

Cultuurkaart Rotterdam niet optimaal benut

PvdA-raadslid Co Engberts (Cultuur en Onderwijs) vernam alarmerende geluiden met betrekking tot de deelname aan de cultuurkaart onder scholen in Rotterdam. Bij het opvragen van de deelnamegegevens bij het CJP bleken de zorgen terecht: slechts 55% van de scholen in Rotterdam biedt de kaart aan hun leerlingen aan terwijl het landelijk gemiddelde op 76% ligt.

Engberts: “Het is zo verschrikkelijk zonde dat de opties van de cultuurkaart in Rotterdam zo slecht benut worden. Zowel voor de leerlingen als de kunstsector.”

Uit de opgevraagde cijfers bleek dat de cultuurkaarten in Rotterdam veel minder aangevraagd worden dan in andere steden, zo is ligt de aanvraag in Amsterdam tegen de 100%. Scholen in Nederland kunnen zich aanmelden om cultuurkaarten aan te vragen die zij vervolgens aan hun leerlingen kunnen verstrekken. De kaarten bieden onder andere korting op het cultuuraanbod in de stad. De scholen hebben ook de optie om €10,- tegoed op de cultuurkaarten van hun leerlingen te zetten. Het Rijk investeert mee door €5,- op elke kaart te zetten. Mochten de scholen echter geen tegoed op de kaart plaatsen dan wordt er €2,- administratiekosten van de kaart afgehaald en staat het tegoed op €3,-.

Engberts: “Leerlingen lopen op deze manier cultuuronderwijs mis en de kunstsector ontvangt niet het door het Rijk gefinancierde geld. Op het moment dat scholen geen kaart aanvragen en er geen tegoed op storten wordt dit geld over heel Nederland verspreid en dat is zonde!”

“Toen ik dit vernam heb ik hier gelijk vragen over gesteld aan het stadsbestuur. Hoe kan het dat de kaart in andere steden zoveel meer aangevraagd wordt? Ook de percentages van scholen die geld op de cultuurkaarten storten liggen in andere steden veel hoger. Rotterdam heeft een prachtig kunst- en cultuuraanbod en scholieren hebben het recht om daar ten volste van te mogen genieten” aldus Engberts.

Waar ben je naar op zoek?