17 maart 2016

De gebakkenluchtzone

Boos maar rustig doet een Rotterdamse van middelbare leeftijd haar verhaal in de gemeenteraad van Rotterdam. Ze is vegetariër, doet alles op de fiets en heeft een moestuintje dat haar nagenoeg zelfvoorzienend maakt. Ze heeft echter 1 doodzonde begaan waardoor ze nu wordt weggezet als de een grote vervuiler. Ze heeft een camperbusje op leeftijd waarmee ze regelmatig op pad gaat.

Sinds 1 januari mag ze met haar busje de stad niet meer in, want sinds januari 2016 is er een milieuzone ingesteld in Rotterdam. Of beter gezegd een gebakkenlucht zone. De verantwoordelijke wethouder Langenberg van D66 roeptoetert namelijk dat Rotterdammers als gevolg van het instellen van deze zone in de toekomst 30% tot 40% schonere lucht zullen happen. Onmogelijk blijkt uit recent gepresenteerde cijfers. In totaal worden 15.000 oudere benzine en diesel auto’s van Rotterdammers uit de binnenstad geweerd. Het totale aandeel dat deze auto’s procentueel hebben in vieze lucht (roetuitstoot) is als volgt verdeeld: Voor benzine auto’s 0,013% en voor dieselauto’s 6,42%.

Voor dit staaltje symboolpolitiek moet vooral de Rotterdammer opdraaien. Te oude auto’s moeten worden gesloopt, de sloopregeling ter compensatie is ontoereikend en je auto laten ombouwen tot een schonere auto die er wel in mag kost bakken met geld. De ZZP’er met de klusbus is dus de klos net als alle mensen op Rotterdam-Zuid, want u dacht toch niet dat schonere lucht ook voor die Rotterdammers was bedoeld? Nee, de milieuzone geldt alleen in Rotterdam-Noord, vandaar dat sommige Rotterdammers op de Noord-oever met een foute auto door ambtenaren worden geadviseerd om hun auto lekker makkelijk op Zuid te parkeren. Hoppa, probleem opgelost.

Ondertussen worden er met speciale arrangementen tijdens feestdagen zoveel mogelijk mensen naar de binnenstad gelokt. Kom lekker goedkoop parkeren in onze garages in de binnenstad! Met Valentijnsdag vanaf 1 euro! Nu ook de tarieven voor de P&R’s zijn verhoogd, laten steeds minder forenzen hun auto’s aan de randen van de stad achter. Waarom zou je als je goedkoop in het centrum kan parkeren? En dat we sinds dieselgate weten dat nieuwe auto’s mogelijk evenveel uitstoten als wat oudere speelt geen enkele rol. Dat zijn de letterlijke woorden van de wethouder. Snapt u het nog? Wij wel. Dit heet symboolpolitiek. In Rotterdam doet D66 het namelijk met Leefbaar. De Leefbaren hebben het niet zo op duurzaamheid, dus moest de D66 wethouder met profileringsdrang opzoek naar een groen paradepaardje en vond die in de milieuzone. Kosten zijn 12 miljoen, zonder bewezen verbetering van de luchtkwaliteit en zonder dat de persoonlijke kosten van Rotterdammers die hun auto moesten slopen zijn meegerekend. Over de onduidelijkheden in de regelgeving hebben we het niet eens gehad, want de milieuzone in Rotterdam kent weer andere regels dan die van Utrecht.

De Algemene Bezwaarschriftencommissie van de gemeente Rotterdam draait overuren, daarom is de PvdA Rotterdam van mening dat de handhaving op de milieuzone per 1 mei moet worden opgeschort totdat alle problemen zijn opgelost.

Natuurlijk zou je kunnen zeggen dat elke promille milieuwinst er eentje is en dat we toch iets moeten nu we weten dat Rotterdammers 6 maanden minder lang leven als gevolg van vervuilde lucht. Ook daar is veel tegen te zeggen. Op Rotterdam-Zuid leven Rotterdammers gemiddeld zeven jaar korter als gevolg van armoede. Laten we daar dan beginnen!