16 januari 2014

“De veiligheid gaat stap voor stap de goede kant op”

“Het gaat stap voor stap de goede kant op met de veiligheid in Rotterdam, maar met name op Zuid is er nog veel werk aan de winkel”. Dat is de conclusie die PvdA woordvoerder Peter van Heemst trekt uit de Veiligheidsindex 2014, die vandaag is gepubliceerd.

De cijfers over de objectieve veiligheid zijn in Rotterdam nog nooit zo positief geweest als nu. “Politie, actieve Rotterdamse wijkbewoners, en de burgemeester verdienen wat dat betreft een compliment”, aldus Van Heemst. “Maar in vier wijken op Zuid blijft het tobben. “We willen de toezegging dat de komende vier jaar in Bloemhof, Hillesluis, Afrikaanderwijk en Tarwewijk met voorrang gewerkt gaat worden aan verbetering van de veiligheid. Het Nationaal Programma Rotterdam Zuid moet daarvoor als breekijzer dienen. Omdat een succevolle verbetering van de veiligheid ook afhangt van economische, sociale en fysieke verbeteringen. Bewoners en ondernemers in deze wijken hebben daar meer dan recht op.”

De PvdA onderschrijft de noodzaak om uit te zoeken hoe de subjectieve veiligheidsbeleving beter kan aansluiten op de objectieve veiligheidscijfers. “Als de objectieve veiligheid verbetert terwijl mensen zich tegelijkertijd onveiliger gaan voelen, dan is het noodzakelijk daarvoor een verklaring te vinden.” Van Heemst: “Meer mensen bij veiligheid betrekken, zoals we doen met BuurtBestuurt, nog sneller op accute overlast reageren en harder werken aan verbetering van sociale, fysieke en economische verbetering kunnen daaraan een goede bijdrage leveren.”