Discriminatie op de arbeidsmarkt: schokkend, maar niet nieuw

30 januari 2018

“Liever geen Turken of Marokkanen in callcenter? Dat kan!”, kopte de NOS gisteren naar aanleiding van het onderzoek van Radar over discriminatie op de arbeidsmarkt.  Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft van 78 willekeurig gebelde uitzendbureaus mee werkt aan discriminatie op afkomst. De uitzendbureaus zijn daarmee in overtreding. De PvdA Rotterdam vindt de uitkomst schokkend, maar is niet verrast. Samen met D66, SP, NIDA, VVD en GroenLinks is er een debat aangevraagd.

Strijd tegen discriminatie op de arbeidsmarkt

”De uitkomsten zijn schokkend, maar niet nieuw. Het is daarom tijd dat we hier keihard tegen op treden”, vindt lijsttrekker Barbara Kathmann. De PvdA pleit voor het invoeren van quota zodat de arbeidsmarkt een goede afspiegeling wordt van de Rotterdamse maatschappij. De partij is ook voor anoniem solliciteren en zou graag zien dat er een pilot komt bij alle gemeentelijke instellingen. Tenslotte vindt de PvdA dat antidiscriminatie moet worden beloond.

Een hardnekkig probleem

Arbeidsdiscriminatie is een hardnekkig probleem. Raadsleden José Carlos Lima Gonçalves en Peggy Wijntuin zetten zich de afgelopen jaren hard in om discriminatie op de arbeidsmarkt tegen te gaan. Ze hebben er onder andere voor gezorgd dat de gemeente in 2015 besloot om niet langer samen te werken met discriminerende bedrijven. Carlos Gonçalves is tevens initiatiefnemer van het platform 010inclusief, Platform tegen Arbeidsdiscriminatie.

Zeker zijn van gelijke kansen

Rotterdammers hebben niet allemaal dezelfde kansen. De PvdA heeft schoon genoeg van arbeidsmarktdiscriminatie. Men heeft lang genoeg gehoord dat het probleem zichzelf wel oplost. Discriminatie is niet alleen op basis van afkomst, maar bijvoorbeeld ook op basis van leeftijd, sekse en seksuele geaardheid of fysieke dan wel verstandelijke beperking.