23 februari 2017

Deze metrolijn naar Hoek van Holland spoort niet

Een metrolijn van strand tot strand. Van Nesselande naar Hoek van Holland. Uitstappen en meteen met je voeten in het zand staan. Klinkt geweldig toch? Het zou inderdaad geweldig zijn als het plan goed zou worden uitgevoerd. Helaas is het tegendeel waar en worden Rotterdammers in Hoek van Holland door Leefbaar Rotterdam, D66 en CDA opgezaldeld met een metrolijn die niet spoort! De partijen hebben de politieke afweging gemaakt om de Hoekse Lijn aan te leggen niet met een ongelijkvloerse, maar met een gelijkvloerse kruising. De kruising ligt 200 m van een woonwijk en vlakbij het strand.

Op een mooie stranddag trekt het strand van Hoek van Holland meer dan 100.000 badgasten. De slagbomen op de kruising gaan straks om de 7 á 8 minuten dicht. Dan raast er met 80 km per uur, zachter rijden gaat klaarblijkelijk niet, een trein over een toegangsweg. Met veel haast is dit plan er doorheen gejaagd door het Rotterdamse college. Op de “waarom-vraag” volgt geen antwoord. Er is namelijk nog tijd om de besluitvorming uit te stellen en het college van Rotterdam had andere financiële afwegingen kunnen maken, waardoor de meerkosten van een ondergrondse variant van de Hoekse Lijn wel gefinancierd hadden kunnen worden.

De PvdA Rotterdam is voor de goedkoopste variant en dat is juist de variant van een ongelijkvloerse kruising. Als dit plan wordt doorgezet gaan de Hoekenezen sowieso naar de rechter. Dat leidt tot jaren van vertaging en meerkosten. De procesgang wordt bevestigd door Rotterdammer, bewoner van Hoek van Holland en hoogleraar transportrecht Van der Ziel aan de Erasmus Universiteit. “Dit hadden we niet gewild, maar we zien geen andere weg dan een gang naar de rechter om de veiligheid en toegankelijkheid van Hoek van Holland te waarborgen. De kans is 50% dat we het gelijk aan onze zijde krijgen en dan zullen er twee kruisingen moeten worden aangepakt en bedragen de extra kosten van de Hoekse Lijn 50 miljoen euro”.

Tientallen Rotterdammers uit Hoek van Holland kwamen richting de gemeenteraadszaal om met spanning het besluit af te wachten. Ze trakteerden de raad op protestgebakjes om vervolgens met lege handen naar huis te gaan. Ze verruilden hun zoet voor zuur.