6 juni 2014

Discriminerende aanpak Bijstandsfraude

Dinsdag 3 juni berichtte het AD Rotterdams Dagblad dat de Rotterdamse aanpak van bijstandsfraude door de rechter onwettig is verklaard. Volgens de rechtbank maakt de gemeente zich schuldig aan discriminatie door zich specifiek op Marokkaanse Rotterdammers te richten. De gemeente Rotterdam heeft aangekondigd hoger beroep aan te tekenen tegen de uitspraak van de rechtbank. De PvdA en andere oppositiepartijen hebben ervoor gezorgd dat deze kwestie donderdag 5 juni in de gemeenteraad is besproken.

De gemeente startte vorige jaar een pilot in de deelgemeente Delfshaven om illegaal buitenlands vermogen op te sporen bij mensen met een Marokkaanse nationaliteit die afkomstig zijn uit het Rifgebied. “De PvdA is altijd voorstander geweest van een harde aanpak van bijstandsfraude en de aanpak van illegaal vermogen in het buitenland. Deze aanpak mag zich echter nooit richten op één specifieke groep. Door deze uitspraak is het duidelijk waar de grens ligt in wat de gemeente mag doen” zegt PvdA-raadslid Carlos Gonçalves.

In 2013 stelde de PvdA met GroenLinks al vragen over dit onderwerp, met name over de intimiderende wijze van ondervragen die werd toegepast door de dienst Werk en Inkomen. Lees hier de vragen die de PvdA in 2013 stelde:

www.pvdarotterdam.nl/actueel/nieuws/nieuws_item/t/schriftelijke_vragen_richard_moti_pvda_en_nourdin_el_ouali_gl_vermogenstoets

Bekijk hier de motie die de PvdA heeft ingediend tijdens de gemeenteraadsvergadering van 5 juni. De PvdA pleit in deze motie voor een fatsoenlijke en bovenal gelijke behandeling van alle Rotterdammers:

pvda_aanpak_bijstandsfraude_op_rechtmatige_gronden.pdf