Een vuist ? tegen kinderarmoede!

30 november 2017

Eén op de vier kinderen in Rotterdam groeit op in armoede. Vorig jaar schreven we samen met tientallen maatschappelijke organisaties een plan om deze onacceptabele situatie te verbeteren. Vandaag is dat voorstel, ‘Een vuist tegen kinderarmoede‘, in de raad afgewezen. Leefbaar Rotterdam, D66, CDA, Christenunie-SGP en de VVD stemden tegen. Een dieptrieste dag en een schandelijke vertoning van de partijen die zichzelf sociaal noemen.

Opgroeien in armoede

Opgroeien in armoede is erg ingrijpend. Het is een belangrijke oorzaak van achterstand op verschillende terreinen en zorgt voor sociale uitsluiting. Kinderen van ouders met een laag inkomen kunnen vaak niet meedoen met hun leeftijdsgenoten. Ze kunnen bijvoorbeeld niet mee op schoolreisjes en kunnen niet op muziekles of bij een sportvereniging. Stapels wetenschappelijk onderwijs tonen dan ook aan dat kinderen die opgroeien in armoede een gigantische achterstand oplopen. Meerdere wetenschappers zijn naar de gemeenteraad gekomen om dit uit te leggen. Zij waarschuwden dat de stad nu moet ingrijpen om problemen in de toekomst te voorkomen. Eén hoogleraar sprak zelfs over het luiden van de noodklok.

Geld tegen kinderarmoede moet naar kinderen

In 2014 bezuinigden Leefbaar Rotterdam, D66 en het CDA € 13 miljoen op het armoedebeleid. De landelijke overheid was gelukkig wél bereid om in te grijpen. Daarom kwam er extra geld vanuit de landelijke overheid naar Rotterdam om armoede aan te pakken. Dat geld wordt besteed aan de natuursteentegels voor de renovatie van de Coolsingel. Daar was staatssecretaris Klijnsma woedend over. Toch stelde zij vorig jaar nog eens € 6 miljoen beschikbaar voor Rotterdam om kinderarmoede aan te pakken. Wij hebben ervoor gezorgd dat het geld deze keer alleen aan kinderarmoede kan worden uitgegeven. Met dat geld is nog niets gedaan.

Samen met de stad op de bres voor kinderen!

Onder leiding van gemeenteraadslid Carlos Gonçalves kwamen vorig jaar maatschappelijke organisaties  bij elkaar bij Stichting Jarige Job. Daarbij was de centrale vraag ‘Hoe bereiken we radicale kansengelijkheid voor kinderen?’. Er waren veel ideeën om de € 6 miljoen van Klijnsma hiervoor in te zetten. Naar aanleiding van deze bijeenkomst schreven we een initiatiefvoorstel dat hier is te vinden. Vandaag verdedigde Carlos zijn voorstel in de gemeenteraad van Rotterdam

Gelijke kansen voor kinderen

Tijdens het debat over ons voorstel riep Barbara Kathmann alle partijen op om uit te spreken dat kinderarmoede een speerpunt moet worden van de nieuwe gemeenteraad. Ongeacht de uitkomst van de verkiezingen moet de gigantische ongelijkheid onder kinderen in Rotterdam aangepakt worden. De oproep is hier te vinden. Leefbaar Rotterdam, D66, CDA en de VVD stemden tegen deze oproep.

Plan verworpen

Ook het plan dat Carlos met de maatschappelijke organisaties had geschreven werd weggestemd. Barbara Kathmann daarover:

“Veel politieke partijen hebben voor de camera’s nog net geen tranen in de ogen als ze het over kinderarmoede hebben. D66 heeft zelfs in het verkiezingsprogramma staan dat armoede onder kinderen de hoogste prioriteit heeft! Maar als ze echt het verschil kunnen maken in de raad, geven ze niet thuis. Bah! Wat een dieptrieste dag, we hadden vandaag tienduizenden Rotterdamse gezinnen die elk dubbeltje drie keer om moeten draaien kunnen helpen. Gelukkig duurt het niet lang meer tot de volgende verkiezingen.”