21 oktober 2013

‘Eindejaarsdip’ recherche niet aanvaardbaar

Afgelopen zaterdag berichtte het AD dat leden van de recherche op verlof zijn tijdens de overvalgolf in laatste maanden van het jaar. In de maanden november en december worden de minste overvallen opgelost, vergeleken met de andere maanden. Dit komt omdat veel mensen bij de recherche in de laatste maanden hun verlofuren opnemen. PvdA-raadslid Peter van Heemst: “Ik heb het college gevraagd wat men gaat doen om dit te voorkomen.”

Rotterdam is in 2012 verantwoordelijk voor 20 procent van alle overvallen in Nederland (390 overvallen) en sinds 2011 de politie eenheid waar de meeste overvallen worden gepleegd. Van Heemst: “Gewelddadige overvallen moeten een prioriteit zijn en blijven van de politie. Tijdens het ‘Donkere Dagen Offensief’ is er juist extra inzet geweest om criminaliteit tegen te gaan. Het kan niet zo zijn dat de misdrijven niet worden opgelost door de recherche terwijl dit wel zou kunnen met genoeg mankracht.”