Even voorstellen: Lydia Kramer Blansjaar, kandidaat GR2018

9 maart 2018

In deze reeks stellen we tot aan gemeenteraadsverkiezingen in maart, onze kandidaten voor. Hieronder een interview met Lydia Kramer Blansjaar, nummer 7 op de kandidatenlijst.

Waar in Rotterdam woon je en wat is het mooiste plekje in de wijk?

Ik woon in Hillesluis. De mooiste plek is het Varkenoordsepark!

Welke Rotterdammer inspireert je en waarom?

Vele Rotterdammers inspireren mij. De bewoner die de buurvrouw helpt door boodschappen te doen, de vrijwilligers die medebewoners helpen met het lezen en opstellen van brieven, in speeltuinen, bij sportclubs en op scholen.

Hoe ziet de ideale stad voor jou eruit?

De ideale stad is voor mij een stad waar plek is voor iedereen ongeacht afkomst, culturele achtergrond of inkomen. Het is een stad met veel groen, genoeg werkgelegenheid en een sociale huizenmarkt. Ik sta voor een politiek waarin we verbinding zoeken met de mensen waarover het gaat.  Samen met mensen en organisaties, binnen en buiten de PvdA, kunnen we het verschil maken.

Wat ga jij doen voor de Rotterdammers?

Ik ga me inzetten voor goed onderwijs. Onderwijs waar leerkrachten met plezier willen werken. Ook wil ik strijden tegen laaggeletterdheid en armoede. Een op de vier kinderen in Rotterdam groeit op in armoede, dit is onacceptabel  Ieder kind heeft recht op een fijne jeugd. Ook moeten er voldoende sociale huur- en  starterswoningen zijn en veel groen in en rond de stad. Denk aan daktuinen, verticale stadstuinen en parken en sportvelden.

Waarom heb jij je beschikbaar gesteld voor een plaats op de lijst voor de #GR2018?

Ik ben een periode als deelraadslid en een periode als gebiedscommissielid actief geweest en heb gezien dat er nog heel veel te doen is in onze stad. Er gebeurt zo veel in de wijken waar men in “de stad” nauwelijks weet van heeft. Ik ben graag de verbindster die ervoor zorgt dat de mensen in de wijken hun verhaal kwijt kunnen aan de gemeenteraad. Ik hoop te bereiken dat we dichterbij een inclusieve samenleving komen, in een groene en duurzame stad met voldoende betaalbare huizen voor iedereen.

Wat is momenteel het belangrijkste politieke vraagstuk in Rotterdam?

De werkdruk voor leerkrachten is te hoog, hetgeen de leerkrachten, leerlingen én het onderwijs in het algemeen niet ten goede komt. PvdA staat voor een inclusieve samenleving. Niet het wij/zij denken. Iedereen moet zich thuis kunnen voelen in onze stad en daar staat de PvdA voor. De laatste jaren lijken de verschillen tussen mensen onder een vergrootglas te liggen. De stad heeft behoefte aan warmte, aan inclusiviteit. De PvdA kan daar zeker bij helpen.