Gedragen door de Zwaan, sprak Rotterdam zich uit tegen racisme

11 juni 2020

De BlackLivesMatter demonstratie was de eerste demonstratie waar ik ooit aan deelgenomen heb. Ik heb Kaapverdiaans, Nederlands en Indisch bloed maar ik stond daar niet voor mijzelf. Ikzelf ben een bevoorrecht mens.

Ik stond daar omdat er nog gigantisch veel ongelijkheid is en die ongelijkheid ervoor zorgt dat sommige mensen op basis van hun afkomst een betere baan, huis of onderwijs krijgen. Ongelijkheid die — hoe hard ze hun best ook doen — nog te vaak leidt tot een oneerlijke behandeling door de politie of uitsluiting op de arbeidsmarkt.

Op die brug voelde ik vuur in mij branden en zag dit in de ogen van iedereen die ik aankeek. Voor het eerst heb ik het idee dat er iets gaat veranderen.

Want wij hebben controle over de systemen die ongelijkheid en racisme in stand houden. Wij draaien aan de knoppen.

Het voorrecht dat ik nu ervaar, heeft mijn Kaapverdische kant van de familie door armoede nooit meegemaakt, heeft mijn Indische kant van de familie door armoede nooit meegemaakt.

Heeft mijn Nederlandse kant van de familie door armoede nooit meegemaakt. Mijn oma is ooit zo ondervoed geweest dat ze als kind een aantal weken in een kamp heeft gezeten om aan te sterken. Als je aan het overleven bent kan het moeilijk zijn begrip te tonen voor anti-racisme demonstraties. Maar het signaal moet gegeven worden. Want hoe meer wij doen om armoede tegen te gaan, hoe minder voedingsbodem het racisme heeft. Hoe meer wij doen om racisme tegen te gaan, hoe kleiner de voedingsbodem voor armoede in onze samenleving is. En om uit die armoede te komen heb je een eerlijke kans nodig.

Laten we meer mensen in de bevoorrechte posities krijgen, ongeacht kleur of afkomst. Laten we ons daar hard voor maken en een stapje extra zetten.

Daarom hebben we de burgemeester en wethouders vandaag het volgende gevraagd:

• Is de burgemeester bereid om samen met het college rondetafelgesprekken te voeren met o.a. de organiserende partijen om tot structurele anti-racisme en anti-discriminatie maatregelen en plannen te komen?
  • Is het college bereid niet langer zaken te doen met, of subsidie te verstrekken aan, partijen die niet aantoonbaar kunnen maken wat zij doen om racisme en discriminatie tegen te gaan binnen hun organisatie?
  • Is het college bereid een ‘gelijke behandeling functionaris’ binnen de gemeente aan te stellen om racisme en discriminatie te voorkomen?

Daarbij is er al toegezegd dat er voor de zomer een aangescherpt nieuw plan komt om racisme te bestrijden. Zo maken we ons zo snel mogelijk hard om ook echt wat aan dit hardnekkige en ellendige probleem te doen.

De PvdA zal zich hier altijd voor in blijven zetten, daarom werden wij gedragen door de Zwaan. Onze zwaan is niet wit, onze zwaan is niet zwart. Nee onze zwaan is een brug. wij moeten als politiek nu die brug zijn om echt iets aan discriminatie en racisme te doen.