19 december 2013

Glazen Huis naar Rotterdam

Gisteren werden drie radio dj’s in Leeuwarden opgesloten door Olympisch goud-winnaar Epke Zonderland. Daarmee ging het beroemde 3FM Serious Request ‘Glazen Huis’ van start. De dj’s draaien 6 dagen lang plaatjes, tot kerstavond, zonder voedsel. Hiermee wordt geld ingezameld voor het Rode Kruis. Een jaarlijks terugkerend feest van saamhorigheid en gezelligheid, niet alleen voor bezoekers en radioluisteraars, maar ook een enorme stimulans wat betreft inkomsten voor het lokale MKB. PvdA-raadsleden Peggy Wijntuin (Economie) en Sharida Noormohamed stellen hierover vandaag vragen aan het stadsbestuur.

“De PvdA-fractie acht het van groot belang dat er (nog) meer bezoekers naar onze stad getrokken worden en dat het stadsbestuur hieraan zijn steentje bijdraagt. Bezoekers kunnen immers een positieve invloed hebben op de lokale Rotterdamse economie in brede zin, waaronder de horeca, maar ook op winkeliers en attracties als bijvoorbeeld musea,” zegt Wijntuin. “Uit blijkt dat de bezoekers die afkwamen op het Glazen Huis in 2008 in Breda 4 miljoen euro hebben besteed in winkels en horeca. De winkeliers en de horeca in de binnenstad van Groningen hebben dankzij de komst van het Glazen Huis van 3FM Serious Request in 2009 ruim 7,3 miljoen aan extra inkomsten binnengehaald. Vandaar dat wij het stadsbestuur hebben gevraagd of men het met ons eens is dat het binnenhalen van dergelijke bedragen een fantastische stimulans zou zijn voor het lokale MKB.”

“In Breda kwamen er 200.000 extra bezoekers af op het Glazen Huis. In Groningen waren dit er 251.000,” zegt Noormohamed. “Wij willen van het stadsbestuur weten of zij het met ons eens zijn dat het trekken van extra bezoekers naar de stad een goede zaak is, dat dit gestimuleerd dient te worden en dat het Glazen Huis hiertoe een goede mogelijkheid biedt. Ook willen wij graag weten hoeveel het de stad Rotterdam zou kosten om het Glazen Huis van 3FM Serious Request naar Rotterdam te halen. Maar de belangrijkste vraag is uiteraard of het stadsbestuur bereid is om zich in te spannen om de editie van Serious Request in 2018 naar Rotterdam te halen.”