2 maart 2022

Heft in eigen handen – Koop en renoveer winkelpanden

De PvdA Rotterdam wil in de volgende college periode verouderde winkelcentra opkopen en renoveren die “de markt heeft laten verpauperen”, aldus raadslid Dennis Tak. Het gaat om winkelcentra aan de randen van de stad zoals Zevenkamp, Keizerswaard, Beverwaard, Franselaan en die in het Centrum van Hoek van Holland.

”’Er is maar een manier om snelheid te kunnen maken, dat is door het heft in eigen handen te nemen”, vervolgt Tak. “Vastgoed investeerders durven geen euro uit te trekken uit angst dat ze die niet terug kunnen verdienen en de gemeente laat het ook afweten omdat tot nog toe subsidies de enige optie waren en daar is geen geld voor.” Daarom komt de PvdA nu met een onorthodox plan om zelf eigenaar te worden van deze kwetsbare winkelcentra, met als doel ze te renoveren en daarna stukje bij beetje te verkopen aan lokale ondernemers tegen een eerlijke prijs.

Gezonde winkelcentra vormen voor de sociaal democraten het kloppende hart van onze wijken. Het is een ontmoetingsplek voor mensen uit omliggende straten. De aantrekkelijke buitenruimte is er zijn om sociale verbinding mogelijk te maken.

Lees ons volledige plan voor te renoveren winkelpanden hier.