Update Hoekse Lijn: ondernemers krijgen compensatie!

25 januari 2018

Goed nieuws! Dankzij onze motie heeft wethouder Langenberg toegestemd met een compensatie voor ondernemers die inkomsten hebben gemist door de vertraging van de Hoekse metrolijn. Lees hier het nieuwsbericht op RTV Rijnmond.

Hoekse Lijn: een desastreus proces

De vertraging in de aanleg van een nieuwe metrolijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland, de Hoekse Lijn, kan tot 90 miljoen euro(!!) aan extra kosten met zich meebrengen. Daarom zei wethouder Langenberg ‘sorry’. Dat is echter niet genoeg!De Hoekse Lijn had in september al moeten rijden. Dit is echter meerdere malen uitgesteld, door problemen met de software voor de spoorwegbeveiliging. Ook is er niet goed samengewerkt en zijn er fouten gemaakt in de planning van de werkzaamheden. De begroting is hierdoor al met 55 miljoen overschreden en elke maand uitstel kost 3,5 miljoen extra. De nieuwe schatting is dat de metro rijdt in het laatste kwartaal van 2018.

”Dit is belachelijk. De Rotterdammer is opgezadeld met een niet-functionerend project, waarbij er in de verste verte nog geen teken is dat de wethouder in control is”, aldus Barbara Kathmann. ”Naast de reizigers staan ook de ondernemers in Hoek van Holland in de kou; er gaat weer een volledig zomerseizoen verloren.”

Compensatie is nodig

De wethouder wil reizigers gaan compenseren. Deze compensatie is echter een zwak voorstel en niet voldoende. Daarom dient de PvdA vandaag, samen met de VVD, een motie in om een compensatiefonds in te richten, zodat ondernemers gecompenseerd worden voor de derving van inkomsten. Onze motie Compensatie voor Hoekse ondernemers is in de raad aangenomen. Wij zijn verheugd met het nieuws dat de ondernemers deze compensatie ook echt gaan krijgen.

Waar ben je naar op zoek?