In het zonnetje: Pembe Bayrak, Tarwewijkse participatiemakelaar

2 augustus 2020

Mensen uit ons PvdA-netwerk zijn maatschappelijk betrokken en doen belangrijk werk in alle Rotterdamse wijken. We zetten regelmatig een van deze helden en hun initiatieven en organisaties in het zonnetje. Deze keer is het de beurt aan Pembe Bayrak, participatiemakelaar in de Tarwewijk.

Pembe is al meer dan 20 jaar aan het werk in deze wijk, waar ze zelf ook woont. En zij zet zich – met haar collega’s en met vrijwilligers – op ongekend energieke wijze in voor groepen die onze aandacht nodig hebben: jongeren, ouderen, gezinnen, eenzamen en mensen die hulp nodig hebben bij het vinden van hun weg in de vele regelingen en organisaties waarmee mensen te maken kunnen krijgen. In samenwerking met bewoners en organisaties uit de wijk, zoals Sila’s mini-market, organiseert ze voedselpakketten voor meer dan 100 gezinnen per week.

Door de manieren waarop ze, ook tijdens de coronacrisis, in staat is om contacten in de wijk te leggen, weet ze precies wat er speelt. Momenteel vormen huisjesmelkers volgens haar een serieus probleem in de wijk. Daar zijn vooral mensen uit MOE-landen het slachtoffer van.

Er zijn allerlei manieren waarop je Pembe en haar collega’s kunt steunen.

• door spullen te doneren, zoals (schone) kleding, of knutselspullen.
  • door als vrijwilliger meedoen en dat hoeft echt niet op vaste wekelijkse tijden. Ook incidentele hulp is welkom.
    Wat suggesties: Er is een wandelclub (dinsdag 9.30 uur), een Taalontbijt (maandagen en donderdagen van 9-11 uur), er zijn pleinactiviteiten met jongeren, en ‘Crea-Bea’-activiteit, waarbij Pembe en vrijwilligers langs de deur gaan bij ouderen die graag creatief bezig zijn (liefst op zaterdagmiddagen) en op vrijdagen zijn er fietslessen (van 9.30-11 uur).
  • door te doneren via NL65 BUNQ 2042 5538 91 tnv DOCK Rotterdam o.v.v. samen voor Rotterdam.

In de Tarwewijk hebben ze een prachtig en uitnodigend Huis van de Wijk (Millinxstraat 69) met een mooie tuin die door buurtbewoners onderhouden wordt.

Neem contact op en kijk hoe je kunt meedoen!
Dat kan via een e-mail aan Pembe: [email protected], of via het contactformulier van Dock.

Laat zien hoe sociaal PvdA-ers zijn!