Onze Barbara in het AD

27 juni 2020

Deze zaterdag verscheen er een fantastisch interview in het AD met onze PvdA Wethouder Barbara Kathmann. We zijn er trots op dat zij ‘chef crisisherstel’ wordt genoemd en hebben vol vertrouwen in haar aanpak en visie!

Als er één ding is dat we uit het interview kunnen halen, is dat Barbara zeker van haar zaak is. Ze spreekt niet van ‘het nieuwe normaal’, maar kiest voor iets anders: de “betekeniseconomie”. Niet langer de markt de baas, maar juist mensen die voor elkáár waarde toevoegen.

De gemeente bepaalt

Eén van de manieren waarop de gemeente meer regie kan nemen in deze crisis, is bijvoorbeeld door in te grijpen bij vastgoedeigenaren die mensen de klippen op sturen door eindeloze huurverhogingen. Dit moet anders volgens Barbara, zoals ze aangeeft in het AD.

Maar ook op andere onderwerpen stelt onze wethouder meer, verdergaande maatregelen voor. Bijvoorbeeld met betrekking tot de energietransitie.
“Rotterdam is de stad van de arbeider. We zijn groot geworden met de haven en hoewel lang niet alle Rotterdammers nog in de haven werken, weten wij als geen ander hoe we de handen uit de mouwen moeten steken.” Kathmann stelt als voorbeeld de vele mensen die nu, door de crisis, hun baan verliezen. “Met het scholingsfonds van Richard  kun je deze mensen omscholen naar andere beroepen. Dan zie ik de energietransitie voor me als nieuwe arbeidsmarkt. Vergroen de stad en creëer een banenmotor!”

Lees hier het hele interview!