Jouw kinderdagverblijf… een belastingparadijs

22 juni 2020

Kapitalistische sprinkhanen domineren Rotterdamse kinderopvang

Uit onderzoek van de PvdA en GroenLinks blijkt dat in Rotterdam tientallen kinderdagverblijven in handen zijn beursgenoteerde miljardenbedrijven of private equityAls het aan deze partijen ligt wordt er kritisch gekeken naar de huidige manier waarop de kinderopvang is georganiseerd. Zij hebben hierover vragen gesteld aan het Rotterdamse college.

De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat de geprivatiseerde kinderopvang een harde branche is, waarin veel geld wordt verdiend en financiële wanpraktijken aan de orde van de dag zijn. De media hebben meer dan eens bericht over het stallen van winsten op de Kaaimaneilanden of het dubieus financieren van ondernemingen en kinderdagverblijven die vol worden geladen met schulden.

PvdA raadslid Dennis Tak is hier uiterst kritisch over: Onze belastingcenten worden hier gebruikt om vette winsten te financieren. Laten we niet vergeten dat de kinderopvang in Nederland wordt betaald met publiek geld. 3,5 miljard euro per jaar, opgebracht door de belastingbetaler. Ik vraag de gemeente dan ook om te onderzoeken of wij kinderdagverblijven onder eigen beheer kunnen krijgen.

Jeroen Postma van de GroenLinks-fractie hier in Rotterdam, is het eens met Tak: Private equity, winstuitkeringen, flitsfaillissementen, fondsen op de Kaaimaneilanden. In de kinderopvang nota bene. Hoog tijd om van kinderopvang weer gewoon een publieke dienst te maken waar commerciële cowboys geen plaats hebben.”

Dat de kinderopvang is geprivatiseerd heeft in onze ogen nog meer nadelige effecten gehad. Want wanneer de markt het voor het zeggen heeft, staat de ontwikkeling van het kind dan nog wel centraal? Bedrijven zijn er immers op gericht om winst te maken. Juist die eerste jaren zijn zo ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en om een brug te slaan tussen de kansarme- en kansrijke kinderen.

PvdA-fractievoorzitter Co Engberts zegt er het volgende over: “Toen ik begon als raadslid was ik blij dat ik woordvoerder onderwijs werd, omdat onderwijs de plek is waar je ontzettend veel kan bereiken als het gaat om het aanpakken van kansenongelijkheid. Ik snap dan ook niet, terwijl we al lang wisten dat het een slecht idee was, waarom de kinderopvang is geprivatiseerd en gescheiden van het basisonderwijsIk zou zeggen dat dit nog een extra argument is om deze twee dingen terug te draaien.

Lees hier het AD-artikel over wat wij hieraan gaan doen!

Word lid van de PvdA!

Samen kunnen we onze idealen waarmaken.
Doe mee en word lid!

Waar ben je naar op zoek?