Laatste rustplaats voor Hindoes en moslims

28 november 2019

Op initiatief van overleden raadslid Fatima Talbi is er een werkgroep opgericht om een laatste rustplaats voor moslims en Hindoes in Rotterdam voor elkaar te krijgen. Narsingh Balwantsingh zit als huidig raadslid in de werkgroep en de man van Fatima zit er ter vervanging van Fatima ook in. Het resultaat? Na jaren werk komt er een laatste rustplaats voor Hindoes en Moslims in Rotterdam.

Wat is het probleem?

In de regio Rotterdam wonen al decennialang Hindoes en moslims. Op dit moment wonen er bijvoorbeeld ongeveer 40.000 Hindoestanen. Zij leven iedere dag hun Nederlandse leven en dragen bij aan onze samenleving. Helaas is er tot nu toe geen plek waar Hindoes de bloemoffers en de asverstrooiing kunnen doen. Ook voor moslims is tot nu toe nog geen begraafplaats waar ze eeuwige grafrust kunnen vinden. Veel moslims laten zich daarom noodgedwongen ergens anders begraven, terwijl ze in Rotterdam geboren en getogen zijn.

Werkgroep Begraven en Cremeren

Eergisteren was het dan eindelijk zo ver. De werkgroep Begraven en Cremeren voor alle Rotterdammers presenteerde hun plan. In dit plan zijn een tiental aanbevelingen opgenomen om Rotterdam niet alleen een stad te laten zijn waar je ongeacht je achtergrond en afkomst kunt opgroeien, werken en wonen, maar dat er ook voor alle Rotterdammers een laatste rustplaats is.

Belangrijke aanbevelingen uit het plan zijn:

1. Een plaats voor Hindoe-uitvaartrituelen
  2. De komst van een Islamitisch verzamelgraf
  3. Een begraafplaats met eeuwigdurende grafrust
  4. De komst van een crematorium met een zaal voor c.a. 700 bezoekers

Zie hieronder de bijdrage van Narsingh in de Rotterdamse gemeenteraad bij een debat over de laatste rustplaats voor Hindoestanen.

Het duwen is begonnen. Na 50 jaar wonen werken en ook sterven van Hindoes in Rotterdam is de tijd gekomen dat er een plek komt waar we de as van onze overleden nabestaanden op een waardige manier te water kunnen laten. Ik heb beloofd mezelf er sterk voor te maken. Het gaat vaak niet snel genoeg maar wel zeker ? Delen mag ??

Geplaatst door Narsingh Balwantsingh op Donderdag 14 november 2019

Waar ben je naar op zoek?