7 mei 2015

“Meer actie tegen overgewicht”

Vandaag reageert voedingswetenschapper en epidemioloog prof. dr. Jaap Seidell (VU) in De Telegraaf op de cijfers over zwaarlijvigheid die de Wereldgezondheidsorganisatie gisteren publiceerde. PvdA-raadslid Fatima Talbi stelt hierover vandaag vragen aan het stadsbestuur van Rotterdam.

“Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie neemt in bijna alle Europese landen het aantal mensen met overgewicht de komende vijftien jaar fors toe. Nederland zou de uitzondering op deze regel vormen. Prof. dr. Jaap Seidell stelt juist dat in veel Nederlandse achterstandwijken de zwaarlijvigheid onder bewoners eerder toe dan afneemt,” zegt Talbi. “Vandaar mijn vragen aan het stadsbestuur.”

PvdA-raadslid Fatima Talbi maakt zich al langer zorgen om ongezonde eetpatronen van Rotterdammers en in 2012 stelde zij al vragen aan het stadsbestuur over obesitas en voedingspatronen onder Rotterdamse kinderen. Talbi: “De Wereldgezondheidsorganisatie schetst volgens Seidell een te rooskleurig beeld van de Nederlandse werkelijkheid over obesitas. Volgens Seidell kiezen de lage inkomens in Nederland in het algemeen voor goedkoop voedsel en eten vaker pizza en patat. Dit in tegenstelling tot de hoogopgeleiden, die volgens hem gemiddeld meer geld besteden aan gezonde voeding. Ik heb het stadsbestuur gevraagd hoe men van plan is om het probleem van ongezonde voedingspatronen en overgewicht onder Rotterdammers terug te dringen. Ook wil ik weten of men bereid is om hierbij specifiek aandacht te besteden aan de groep Rotterdammers met lage inkomens.”

Klik hier voor de vragen die Talbi in 2012 stelde aan het stadsbestuur over obesitas onder Rotterdamse kinderen.