260 miljoen euro beschikbaar voor Rotterdam-Zuid

5 december 2018

Er komt een flinke impuls voor het Nationaal Programma Rotterdam Zuid. Het Rijk en de gemeente steken namelijk samen 260 miljoen euro in Zuid. Burgemeester Aboutaleb en wethouder Richard Moti kregen de subsidie aan uit handen van minister Ollongren en Schouten.

Bijeenkomst in café Lisa

Gisteravond liepen minister Kasja Ollongren, minister Carola Schouten, burgemeester Ahmed Aboutaleb, wethouder Richard Moti en ambtenaar Marco Pastors door Rotterdam-Zuid. Hier gingen zij in gesprek met bewoners. In café Lisa bij Zuidplein werd er door de ministers een subsidie overhandigd van 130 miljoen euro. Dit is bedoeld voor het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid, waar wethouder Moti verantwoordelijk voor is.

Wethouder Moti: “Wij zijn erg blij dat het kabinet heeft besloten om extra geld uit te trekken voor Rotterdam-Zuid. Een groot deel daarvan komt ten goede aan onderwijs en meer kansen op werk. Zo kunnen we voor een heuse doorbraak zorgen om het leven voor onze bewoners op Zuid en hun kinderen vele malen beter te maken.”

Verdubbeling

Het blijft niet bij 130 miljoen euro. De gemeente verdubbelt dit bedrag namelijk. Dat betekent dus dat er 260 miljoen euro beschikbaar is voor Rotterdam-Zuid! De komende vier jaar zullen er onder andere duizenden slechte huizen worden opgekocht. Die zullen plaats maken voor frisse nieuwbouw. Honderden banen worden gecreëerd. En in het onderwijs worden er investeringen gedaan.

Rotterdam Zuid steeds beter

Vorig jaar stelde het kabinet ook al geld beschikbaar voor Zuid. Toen was er 900 miljoen euro gereserveerd voor regionale knelpunten. Rotterdam-Zuid viel hier ook onder. Dit geld was bedoeld voor woningen, betere begeleiding naar werk en het wegwerken van onderwijsachterstanden bij kinderen. Bovendien werd vorig jaar ook het plan van het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid uitgerold. Kortom, we blijven werken aan verbeteringen in Zuid!

Waar ben je naar op zoek?