Meer zekerheid, betere banen én een inclusieve samenleving

9 november 2017

Persbericht

Tijdens de bespreking van de begroting voor 2018 komt de Partij van de Arbeid met een pakket aan voorstellen voor een betere, gezondere en inclusievere stad: onder andere Basisbanen, basisinkomen, inclusief onderwijs en erkenning van de Keti Koti viering.

De PvdA verwijt het stadsbestuur een tamme en slappe houding wanneer het gaat om armoedebestrijding. Lijsttrekker Barbara Kathmann: “De PvdA roept het al jaren en de welvaartsmonitor die onlangs is uitgebracht laat het nu ook zien: Rotterdam is als laatste uit de crisis! Heel Nederland is opgekrabbeld behalve Rotterdam.” Ook op het terrein van een inclusieve samenleving en het tegengaan van polarisatie heeft het college steken laten vallen. “Een inclusieve stad is het niet geworden onder Leefbaar, D66 en het CDA. Er is bestuurd met pessimisme, wantrouwen en repressie.”

Rotterdam heeft het hoogste werkloosheidspercentage van Nederland. Het aantal banen voor mensen met een bescheiden opleiding blijft afnemen. “Onder andere conciërges, wijkhulpen, gastpersonen, speeltuinmedewerkers zijn de afgelopen jaren wegbezuinigd.” De PvdA vindt dat het College de afgelopen jaren veel te weinig betekend heeft voor de mensen die aan de onderkant staan.

“Wij zullen het niet accepteren dat een grote groep mensen permanent buiten de arbeidsmarkt blijft staan.” Kathmann pleit daarom voor de invoering van Basisbanen: “Basisbanen hebben meerdere voordelen zoals zelfrespect, structuur in het leven en sociale integratie. De economie is er meer gebaat bij als een flink deel van deze mensen ingezet wordt in basisbanen.”

De PvdA wil meer en betere maatregelen om een zeker bestaan voor alle Rotterdammers te garanderen. “Dit rechtse stadsbestuur heeft er bewust voor gekozen omgekeerde Robin Hood te spelen en te stelen van de armen. Mensen die krap zitten moeten € 180 meer belasting betalen, zodat de rest er een tientje per jaar op vooruit gaat.” Vandaag dient de PvdA een voorstel in voor een uitgebreid experiment met het basisinkomen.

Inclusieve samenleving

De Partij van de Arbeid wil een inclusieve stad, waarin iedereen zich volwaardig voelt en gelijke kansen krijgt. Het huidige college ziet de diversiteit van onze stad niet als kans maar als bedreiging. Kathmann: “Onterecht. Een stad die zijn diversiteit weet samen te ballen tot een begripvolle kracht is een veilige stad en is helemaal klaar voor de uitdagingen van de 21ste eeuw.”

De samenstelling van de Rotterdamse samenleving is het resultaat van onze geschiedenis en deze is sterk verweven met slavenhandel en slavernij. Daarom is het cruciaal dat Rotterdammers kennis hebben van de geschiedenis van de stad.

De partij komt vandaag met voorstellen waarin het college opgeroepen wordt om onderzoek te laten verrichten naar het Rotterdamse koloniale en slavernijverleden en te werken aan inclusief geschiedenisonderwijs. Het stadsbestuur wordt ook gevraagd te pleiten bij de Nederlandse regering voor erkenning van Keti Koti als nationale feestdag. “Door Keti Koti als nationale feestdag te erkennen kan het feest een bijdrage leveren aan de bewustwording van onze vrijheden. Zo kan het feest een kans zijn om vrijheid en broederschap te vieren.”

Een gezondere stad

Naast bovengenoemde maatregelen dient de PvdA voorstellen in ter bevordering van duurzaamheid in Rotterdam. Zo pleit de partij voor het instellen van een groenloket en een betere coördinatie van lokale groeninitiatieven. Het college wordt tevens opgeroepen om bij nieuwbouwprojecten een bepaald percentage groen in de tuin te bewerkstelligen en Rotterdammers actiever te wijzen op het belang van groene tuinen.