28 september 2017

Meldpunt misstanden hulpmiddelen

Wacht u ook al maanden op een scootmobiel of  een aangepaste rolstoel? Meld het bij ons meldpunt!

Hulpmiddelen

Sinds de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) in 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor het leveren van hulpmiddelen. Dat gaat lang niet overal goed. Wij hebben de afgelopen weken veel signalen gehad dat er ook in Rotterdam nog veel problemen zijn. Wij roepen alle Rotterdammers die hier klachten over hebben op zich te melden bij ons.

Mensen die een hulpmiddel nodig hebben om langer thuis te blijven wonen of om zich goed te kunnen verplaatsen moeten dat aanvragen bij de gemeente. Het gaat dan bijvoorbeeld om een traplift of scootmobiel. De gemeente beoordeelt de aanvraag en stuurt mensen door naar een leverancier. Rotterdam heeft contracten met een aantal leveranciers, bijvoorbeeld Welzorg en JenS Beenhakker.

Klachten

De afgelopen weken hebben wij van zorgverleners en andere Rotterdammers veel klachten gehad over deze leveranciers. Mensen die afhankelijk zijn van een aangepaste rolstoel om naar buiten te kunnen moeten daar soms een jaar op wachten. De klantenservice is slecht en mensen worden onprofessioneel benaderd.

Meldpunt

Wij vinden dit soort voorbeelden onacceptabel. Wij willen weten of dit structureel is en daarom hebben wij een meldpunt ingesteld. Daarnaast stellen we schriftelijke vragen aan de wethouder hierover.