10 december 2013

Natte voeten door open Maeslantkering

In de hele regio Rijnmond is met verbazing gereageerd op het openhouden van Maeslantkering tijdens de storm afgelopen week. Niet alleen op het Rotterdamse Noordereiland stonden de kades onder water, ook in Vlaardingen veroorzaakte het water grote overlast en schade. PvdA-raadsleden Peter van Heemst en Claus Verbrugge hebben het stadsbestuur hier afgelopen vrijdag opheldering over gevraagd en stellen vandaag vervolgvragen.

Stadsbeheer stelde zaterdag in het AD Rotterdams dagblad dat het water sneller steeg dan gedacht en 40 hoger kwam dan was voorspeld. Van Heemst: “Ik wil weten hoe het mogelijk is dat Stadsbeheer op pad is gestuurd met té rooskleurige informatie en hoe dit in de toekomst wordt verbeterd.”

Rijkswaterstaat geeft in het AD aan dat de Maeslantkering wordt gesloten bij een waterstand van 3 meter boven NAP. Verbrugge: “Voor de PvdA staat voorop dat mensen op Noordereiland droge voeten moeten houden. Als Rotterdam samen met andere gemeenten de norm van 3 meter kan verlagen, moet deze optie serieus worden bekeken.”