Rotterdam digitale stad: Cyberbank

17 december 2021

Veel Rotterdammers kunnen niet mee in de ‘digitale stad’ die Rotterdam aan het worden is. De digitalisering neemt een vlucht. De coronacrisis heeft deze kloof alleen maar groter gemaakt. Thuiswerken en online onderwijs zijn bijvoorbeeld normaler geworden. Volwassenen en kinderen zijn aangewezen op digitale middelen.

Amsterdam gaat met een zogeheten Cyberbank inwoners met een laag inkomen ondersteunen in hun zelfredzaamheid. Wat zij daar doen, kunnen wij ook. Tegen een betaling van 20,- kunnen mensen een laptop halen bij de Cyberbank. De Cyberbank is een soort voedselbank voor laptops en digitale ondersteuning. Wij vinden dat een Cyberbank ook in Rotterdam tot stand moeten komen. Daarom heeft ons raadslid Duygu Yildirim met succes gisteren een motie ingediend!

Digitale vaardigheden worden helaas enorm belangrijk, bijvoorbeeld om gebruik te maken van gemeentelijke dienstverlening. Heel veel Rotterdammers hebben moeite om online allerlei zaken aan te vragen. Mensen met een laag inkomen hebben ook slecht toegang tot digitale middelen. Wij kijken uit naar de totstandkoming van de Rotterdamse Cyberbank.