Opvolging wethouder Barbara Kathmann: profiel & procedure

1 december 2020

Nu wethouder Barbara Kathmann  op de concept kandidatenlijst staat voor de PvdA, zal er gezocht worden naar een waardige opvolger. Hieronder is de profielschets en verdere verloop van de procedure te lezen:

Profiel wethouder PvdA Rotterdam: Economie, Wijken en Kleine Kernen

Barbara Kathmann treedt hoogstwaarschijnlijk medio januari 2021 terug als wethouder in het Rotterdamse College van B&W, om zich op de achtste plek op de kandidatenlijst met volle energie te wijden aan de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen. De PvdA Rotterdam zoekt daarom ambitieuze en ervaren kandidaten (v/m), die voor een periode van ca. anderhalf jaar op de portefeuille Economie, Wijken en Kleine Kernen zowel continuïteit bieden als nieuwe ideeën inbrengen.

Profiel
Kandidaten zijn vanzelfsprekend overtuigde en gedreven sociaaldemocraten, ze werken vanuit hun sociaaldemocratische idealen aan de grote opgaven van Rotterdam en aan de afspraken die zijn vastgelegd in het Coalitieakkoord Nieuwe Energie voor Rotterdam. Ze hebben een duidelijke visie op het Rotterdam van vandaag en van morgen, gevoel voor de maatschappelijke opgaven van de stad en ze snappen hoe Rotterdam zich ontwikkelt. Ze zetten koers uit en zijn toekomstgerichtheid, tonen daadkracht, nemen deskundig en met overtuiging beslissingen, hebben een frisse blik op hun portefeuille en op de wijze van opereren als wethouder. Tegelijkertijd zijn ze teamspeler in het College.
Maatschappelijke betrokkenheid is vereist, onze kandidaten zijn benaderbaar en zeer bereid om te luisteren naar en samen te werken met bewoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en raadsleden; ze zoeken met hen naar verbinding, gemeenschappelijke belangen en draagvlak. Vanzelfsprekend hebben ze ervaring en een goed Rotterdams en bestuurlijk netwerk.

We zoeken kortom steengoede bestuurders met relativeringsvermogen, die ambities kunnen omzetten in resultaten waarop Rotterdam en de Rotterdammers trots zijn. Wethouders die het verschil maken, in het College, in het contact en het debat met de Raad en in onze stad Rotterdam. Ook op een ander punt blijven we bij voorkeur het verschil maken in het College, de Adviescommissie oriënteert zich actief op een vrouw als nieuwe wethouder.

Portefeuille Economie, Digitaal, Wijken, Kleine Kernen en Participatie (afgekort EWK)

Economie
Als wethouder economie zet je in op economische vernieuwing. Via de Roadmap Next Economy ontwikkelt Rotterdam zich naar een digitale, circulaire en duurzame economie. Je hebt veel contact met ondernemersorganisaties, Rotterdam Partners, bewindspersonen EZK en collega-wethouders binnen de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Tijdens de coronacrisis coördineer je met het herstelprogramma ‘Rotterdam Sterker Door’ de collegebrede Rotterdamse aanpak en voer je de lobby richting het Rijk. De Wethouder EWK is verantwoordelijk voor de uitrol van het programma en de monitoring van het herstel (werkgelegenheid & investeringen).

Digitaal

Corona heeft de digitale transitie in een stroomversnelling gebracht maar niet iedere Rotterdammer en Rotterdamse ondernemer kan zomaar mee in dit tempo. Daarom heeft Rotterdam versneld een  akkoord gesloten en een handvest gesloten met digitale spelers in de stad. Met dit akkoord zetten we in op versnelde aanleg van digitale infrastructuur in de stad (glasvezel & 5G), stellen we spelregels op (betaalbaar, inclusief, open data) en werkt de Wethouder EWK samen met Rotterdamse digitale ondernemers aan het vlottrekken van digitale maatschappelijke uitdagingen.

Wijken en kleine kernen
Als wethouder Wijken ben je als schakel tussen gebiedsorganisaties en het stadsbestuur verantwoordelijk voor het bestuurlijk stelsel in Rotterdam (de gebiedscommissies, wijkraden en wijkcomités), waarover in 2021 een besluit moet worden genomen voor de periode 2022-2026.
Onder de Rotterdamse gebieden vallen drie ‘havenparels’ met een dorpskern. Twee van de drie waren vroeger autonome dorpen. Deze gebieden vragen om een ander type dienstverlening en serviceniveau en hebben via een motie in de raad een eigen wethouder gekregen.

Participatie
Je stuurt op de participatie van Rotterdammers op alle niveaus, van bewonersinitiatieven tot Citylab en Right to Challenge. Rotterdammers willen meer meedoen en meebeslissen over wat er gebeurt in hun directe leefomgeving. De snelle veranderingen in de maatschappij  vragen om nieuwe instrumenten voor burgers om mee te doen. Daarom heeft het Rotterdamse stadsbestuur een collegetarget op participatie. Om dit target te halen heeft de wethouder EWK een participatienota uitgebracht met participatieprincipes en nieuwe (digitale) experimenten.

Procedure
Herken je je in het profiel en de portefeuille, meld je dan uiterlijk op 13 december bij Co Engberts ([email protected]), fractievoorzitter en lid van de adviescommissie die de fractie ondersteunt bij het selecteren van een waardige opvolg(st)er van Barbara Kathmann. De commissie zal na een eerste selectie in de laatste weken van december en de eerste week van januari gesprekken voeren met een aantal kandidaten en aansluitend een voordracht doen aan de fractie.

De adviescommissie verzoekt kandidaten:

1. Een actueel CV toe te sturen, waarin de ervaring zoals aangegeven in het bovengeschetste profiel helder blijkt uit functies of werkzaamheden.
  2. Een motivatiebrief mee te sturen waarin wordt aangegeven:
    – waarom je een geschikte kandidaat bent voor deze wethouderspost namens de PvdA,
    – wat je visie is op de sociaaleconomische en culturele ontwikkeling van Rotterdam en wat dat betekent voor de Rotterdammers,
    – wat je politieke visie is op de portefeuille en de door jou als wethouder te behalen resultaten,
    – hoe je denkt dat de PvdA in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 zijn positie bij de Rotterdamse bevolking kan versterken,
    – wat jij persoonlijk in het College van Rotterdam anders zou doen dan voorheen (als voormalig wethouder of in een andere politieke of bestuurlijke functie).
  3. De adviescommissie een inschatting te geven van mogelijke zaken of gebeurtenissen in het verleden die je eventuele benoeming in de weg kunnen staan.

Met vriendelijke groet,

De leden van de adviescommissie,
Mariëtte Hamer, Co Engberts, Richard Moti, Duygu Yildirim, Stef Fleischeuer.