30 maart 2015

PvdA: Aangifte discriminatie moet zin hebben

De PvdA was geschokt om te horen dat in 2013 van de 3600 gevallen van discriminatie die in 2013 bij de politie zijn gemeld en de bijna 1600 aangiften, er maar 83 zijn opgenomen door het Openbaar Ministerie. Sinds de registratie in 1998 begon waren er nooit zo weinig discriminatiezaken bij het OM als in 2013. Dit meldde het KRO-NCRV programmaDe Monitor op basis van een intern rapport van het Openbaar Ministerie. PvdA-raadslid Peggy Wijntuin: “Wij waren geschokt om te horen dat zo weinig discriminatiezaken bij het OM terecht zijn gekomen en ik heb daarom vragen gesteld aan het stadsbestuur.”

“Recent heeft minister Asscher nog de oproep gedaan om altijd aangifte te doen van discriminatie. Het lijkt nu echter de vraag of aangifte doen überhaupt wel zin heeft als het zo weinig tot vervolging komt. De PvdA vindt dat het stadsbestuur samen met politie en justitie moet zorgen dat mensen aangifte van discriminatie blijven doen en dat het zo nodig ook wordt opgepakt door het Openbaar Ministerie,” zegt Wijntuin.