15 december 2015

PvdA blij met hulp Humanitas

Afgelopen zondag trok de PvdA Rotterdam aan de bel over de situatie rond tien LHBT-asielzoekers in de noodopvang in Alphen aan de Rijn. Door misdragingen van mede-asielzoekers voelen zij zich extreem onveilig. Wij vinden het belangrijk dat voor deze groep een plek is om even op adem te komen. Daarom vroeg de PvdA aan het stadbestuur om – in navolging van de gemeente Amsterdam – een dergelijke plek te creëren.

Omdat we het belangrijk vinden dat er zo snel mogelijk een oplossing voor deze mensen is, hebben de PvdA Rotterdam, LGTB Asylum Support en The Hang-Out 010 gesproken met enkele particuliere Rotterdamse organisaties. De positieve reacties waren hartverwarmend. Tot onze grote vreugde bood Humanitas tien opvangplekken aan. Op die manier wordt een tijdelijke adempauze aangeboden. De komende dagen zullen alle betrokken partijen aan een verdere invulling werken.

Natuurlijk vinden we het jammer dat het gemeentebestuur nog niet het voorbeeld van Amsterdam volgt. Maar vooral zijn we blij over het snelle handelen van Humanitas, want voorop staat dat er een oplossing voor deze mensen gevonden is.