21 mei 2014

PvdA: Duidelijkheid over onderhandse verkoop datacenter

Het AD Rotterdams Dagblad berichtte gisteren dat er heibel is om de verkoop van het datacenter van de stichting Rotterdam Internet Exchange (R-iX) aan het bedrijf Bytesnet. In het artikel beklagen andere ondernemers uit de Rotterdamse ICT-sector zich over de gevolgde procedure en wordt er gesproken over ‘concurrentievervalsing’.

Stijn Koster, eigenaar van de grootste Rotterdamse provider, zegt: “Er was geen inschrijving, er waren geen biedingen. Alles ging achter gesloten deuren. En de gemeente is akkoord gegaan.” De PvdA en VVD vinden deze gang van zaken heel vreemd en hebben vragen gesteld aan het stadsbestuur.

De ontwikkeling van het datacenter van R-iX is tot stand gekomen met een financiële garantstelling van de gemeente. Nu blijkt dat de directie van R-iX de nieuwe eigenaar is van het datacenter. PvdA-raadslid Carlos Gonçalves: “De directie van R-iX heeft het datacenter met een relatief gering financieel risico kunnen ontwikkelen, om vervolgens eigenaar te worden. Andere marktpartijen lijken geen kans te hebben gekregen om ook een bod uit te brengen op het datacenter. Wij willen daarom zeker weten dat hier geen sprake was van concurrentievervalsing.”