9 mei 2014

PvdA Rotterdam: Blij met steun Aboutaleb voor verruimen kinderpardon

Meer dan 130 burgemeesters, waaronder burgemeester Aboutaleb, hebben inmiddels de petitie voor een ruimer pardon voor minderjarige asielzoekers ondertekend. PvdA-raadslid Fatima Talbi is trots op Aboutaleb: “Ik ben blij dat onze burgemeester de petitie steunt.”

Talbi: “De petitie roept op tot het opnieuw bestuderen van een aantal afgewezen verzoeken. Het gaat hier om gezinnen die niet in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning omdat zij niet vijf jaar onder rijkstoezicht stonden, zoals nu de eis is. Ze zijn wel in beeld bij de gemeenten omdat zij naar school gaan en actief zijn bij bijvoorbeeld lokale sportverenigingen.”

De ledenraad van de PvdA nam gisteren een motie aan waaruit blijkt dat ook de leden van de PvdA vinden dat het kinderpardon ruimhartiger moet worden toegepast. Het partijbestuur staat achter dit besluit (klik hier voor meer info).

Woensdag uitte kinderombudsman Marc Dullaert al stevige kritiek op het pardon in de huidige vorm. Kritiek die dus door een derde van alle Nederlandse burgemeesters wordt gesteund. Dullaert vindt dat ook de gemeente toezicht biedt en dat er daarom een ruimer pardon moet komen.