PvdA Rotterdam draagt nieuwe kandidaat-wethouder voor

29 januari 2021

PvdA Rotterdam draagt nieuwe kandidaat-wethouder voor

PvdA Rotterdam kiest met Roos Vermeij (52) voor een ervaren bestuurder die kan zorgen voor stabiliteit en verbinding. De fractie van de PvdA draagt haar vandaag voor als opvolger van Barbara Kathmann.

Fractievoorzitter Co Engberts: “We zijn ongelofelijk blij. Met Roos Vermeij halen we een nieuwe politieke powervrouw binnen. We zochten naar iemand die gepokt en gemazeld is in het politieke bedrijf, een flinke portie bestuurlijke ervaring meebrengt, zich als een vis in het water voelt bij de onderwerpen economie en lokale democratie en natuurlijk ook een warm hart voor Rotterdam meebrengt. Zij heeft het allemaal.”

Roos was als Tweede Kamerlid van 2006-2017 onder andere woordvoerder arbeidsmarkt en voorzitter van de Vaste KamerCommissie Economie. Sinds 2017 is zij bestuurder van het pensioenfonds PME voor de metaal en technologische industrie, het grootste pensioenfonds in de private sector met 1400 werkgevers en ruim 600.000 deelnemers. Rotterdam is haar niet onbekend. In haar tijd als politiek adviseur bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat is ze o.a. betrokken geweest bij de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Ook heeft ze als directielid van Translink Systems gewerkt aan de invoering van de OV-chipkaart in Rotterdam.

“Met al die kennis en kunde kan zij meteen aan de slag om Rotterdam door de grootste naoorlogse economische crisis heen te slepen. Veel ondernemers hebben het moeilijk, en zij heeft alles in huis om nieuw perspectief te bieden”

De fractie is bij de voorbereiding zorgvuldig te werk gegaan. Na opstelling van een profielschets is een adviescommissie ingericht onder voorzitterschap van Mariette Hamer. Deze commissie heeft na een open sollicitatie-ronde op basis van het profiel een selectie gemaakt uit de sollicitanten en daarmee meerdere gesprekken gevoerd. De commissie heeft de fractie geadviseerd om Roos Vermeij voor te dragen en de fractie heeft dit advies overgenomen.

Tijdens de raadsvergadering van 18 februari 2021 zal ze worden voorgedragen als nieuwe Wethouder met de portefeuilles: economie, wijken en kleine kernen.

Nederland, Rotterdam, 28/01/2021,
Portret van Roos Vermeij in het partijkantoor van de PvdA in Crooswijk.
foto Jan de Groen

Waar ben je naar op zoek?