8 november 2013

PvdA: Start Rotterdams Respijthuis

Van de 127.000 Rotterdamse mantelzorgers voelt een aanzienlijk deel zich overbelast (16.000). PvdA-raadslid Fatima Talbi (Zorg & Welzijn): “De inzet van mantelzorgers is enorm waardevol, niet alleen voor de persoon waarvoor de mantelzorger zorgt, maar zeker ook voor de stad. Onze mantelzorgers verdienen zelf ook ondersteuning, zoals in de vorm van respijtzorg. Daarom diende ik bij de begroting samen met VVD, SP, CDA, GL,CU SGP en D66 een motie in om een Rotterdams Respijthuis te starten.”

Talbi ging onlangs op bezoek bij het eerste Respijthuis in Nederland en was zeer onder de indruk. “In Almaar opende een particuliere initiatiefneemster in 2010 het eerste en vooralsnog enige Respijthuis van Nederland. In dit Respijthuis logeren kinderen, volwassenen en ouderen, die doorgaans door een mantelzorger – meestal hun ouder, partner of kind – worden verzorgd. Tijdens de logeerperiode kunnen de mantelzorgers de zorg voor hun ouder, partner of kind voor een korte periode overlaten aan anderen, zodat de mantelzorger even tijd krijgt voor zichzelf,” zegt Talbi.

De gasten van het respijthuis nemen hun eigen medische en AWBZ-geïndiceerde zorg mee. Een team van vijftig vrijwilligers, meerdere stagiaires en twee professionele krachten verzorgen alle andere taken in zorg, keuken en huishouding. In Alkmaar blijkt het respijthuis succesvol om overbelasting onder mantelzorgers te voorkomen en te verminderen. Fatima Talbi: “Ik ben erg enthousiast over het Respijthuis. Dankzij de zorg die het team van het Respijthuis biedt, kunnen mantelzorgers even op adem komen. Daarmee wordt voorkomen dat mantelzorgers overbelast raken. Iets wat onze Rotterdamse mantelzorgers wat mij betreft ook zeker verdienen.”