PvdA wil af van de Boete op Betaalbaar Bouwen

19 augustus 2019

Jaarlijks tikken onze woningbouwverenigingen tientallen miljoenen af aan de ‘Boete op Betaalbaar Bouwen’ die is ingevoerd om het grote geld vrij spel te geven op de woningmarkt. “Amerikaanse toestanden”, zegt Co Engberts, fractievoorzitter van de PvdA in Rotterdam, “Niet eerder waren rijke ondernemers zo in het voordeel op de woningmarkt. Het ergste van dit alles? De bouw van betaalbare woningen ligt zowat stil.”

De Rotterdamse fractie van de PvdA maakt zich serieuze zorgen. Voor 1 op de 5 Rotterdammers is wonen inmiddels een probleem geworden.

Engberts vervolgt: “Wij willen dat de minister deze boete meteen afschaft en corporaties de mogelijkheid geeft om woningen tot €1000 huur te bouwen. Alleen op deze manier kunnen onze woningbouwverenigingen weer doen waarvoor ze zijn opgericht; Het bouwen van betaalbare woningen voor lage- en middeninkomens. Voor 80% van de bevolking dus.” De PvdA wil met deze oproep ook Wethouder Kurvers een steun in de rug geven voor het realiseren van zijn ambitieuze bouwprogramma. “Het verdwijnen van de strafheffing en zorgen dat corporaties ook voor middeninkomens kunnen bouwen levert duizenden extra betaalbare woningen op in Rotterdam.”

“We zijn dat getreuzel in Den Haag nu echt meer dan beu. Als de minister blijft duimendraaien dan gaan wij op zoek naar manieren om deze belasting te omzeilen. Bijvoorbeeld door zelf Verhuurbedrijven op te richten van maximaal 50 woningen (net onder de grens).”, gaat Engberts verder. “Het is bezopen dat we miljarden weggeven aan grote bedrijven, maar dat de gemiddelde Rotterdammer de stad uit wordt gejaagd of geen huis kan vinden.”