14 maart 2018

PvdA wil minimaal 100.000 energie neutrale woningen voor 2030

“De verduurzaming van onze stad is de grootste opgave sinds de wederopbouw.”

Rotterdam is verantwoordelijk voor 20% van alle Nederlandse CO2-uitstoot. Om aan de doelstellingen van Parijs te kunnen voldoen is een forse opgave nodig. Daarom pleit de PvdA voor het versneld verduurzamen van Rotterdamse woningen.

Barbara Kathmann, lijsttrekker PvdA Rotterdam, stelt: “Rotterdam staat voor een enorme opgave. De komende vier jaar moet er flink bijgebouwd worden. Doe dit gelijk goed, en bouw energieneutraal. Ook de bestaande woningvoorraad moeten duurzamer.  Hier zullen corporaties en verenigingen van eigenaren een forse inspanning moeten leveren. Ons plan betekent vijfmaal winst, het zorgt; (1) voor voldoende woningen, (2) winst voor het milieu, (3) lagere energiekosten voor huurders, (4) opknappen van de bestaande woningen en tenslotte (5) extra arbeidsplaatsen door bouw en renovatie”.

Kernpunten van het PvdA-plan

• 50.000 nieuwe energie neutrale woningen, waarvan 15.000 2018 – 2022
  • 50.000 bestaande woningen energie neutraal maken, waarvan 15.000 in 2018 – 2022
  • 8.000-16.000 extra banen in de nieuwbouw en renovatie van woningen
  • Samen met bouwbedrijven en investeerders meerjarige afspraken om duurzaam te bouwen in Rotterdam
  • Versnelde instemmingsprocedures voor energie neutrale woningen
  • Woningbouwcorporaties en verenigingen van eigenaren nemen het voortouw in verduurzaming bestaande woningen en de gemeente faciliteert
  • Zekerheid voor subsidies voor duurzaam bouwen en renoveren en een einde aan bureaucratische belemmeringen die energie neutraal maken woningen in de weg staan

Lagere energierekeningen voor huurders dankzij energiebesparing, dus geen hogere woonlasten vanwege de extra investeringen.

Klik op de afbeelding om het volledige plan te lezen.