2 juni 2015

PvdA: Zomercampagne tegen gedwongen achterlating & huwelijksdwang

Gedwongen achterlating van vrouwen en kinderen door de echtgenoot en vader in het land van herkomst is een reëel probleem. Het komt vaak voor tijdens de zomervakantie. PvdA-raadslid Fatima Talbi strijdt al jaren tegen gedwongen huwelijken en gedwongen achterlating van Rotterdamse vrouwen en meisjes in het land van herkomst. Vandaag stelt zij vragen aan het stadsbestuur. Ze pleit voor een zomercampagne.

“Vrouwen en kinderen die zonder reisdocumenten worden achtergelaten in het land van herkomst leven in nare en afhankelijke situaties,” zegt Talbi. “Vaak wordt pas na de zomer – wanneer meisjes niet terugkeren op school – duidelijk dat er sprake is van achterlating. Soms is hiermee samenhangend sprake van een gedwongen huwelijk. Juist nu, op dit moment in het jaar, vlak voor de zomervakantie, is het belangrijk om extra aandacht te besteden aan deze problematiek. Ik heb het stadsbestuur daarom gevraagd om te starten met een zomercampagne.”