12 december 2013

PvdA: Zorgvuldig omgaan met de medewerkers van de stad

Vandaag vond op aandringen van de PvdA een debat plaats over de  brandbrief van vakbonden CNV Publieke Zaak en Abvakabo FNV aan de gemeente Rotterdam. PvdA-raadslid Leo Bruijn (Werk en Inkomen): “De PvdA vindt het belangrijk dat de gemeente zorgvuldig omgaat met haar medewerkers. Bovendien hebben bewoners en ondernemers van de stad recht op een goede dienstverlening. Daarom vroeg ik de wethouder in het debat om opheldering over de brandbrief.”

De reorganisatie binnen de gemeente is noodzakelijk om meer efficiënt te gaan werken, kosten te besparen en zodoende bezuinigingen die de stad hard raken te voorkomen. De vakbonden maken zich echter zorgen over de gevolgen van de reorganisatie voor medewerkers in de laagste loonschalen. Leo Bruijn: “De PvdA vindt dat de reorganisatie sociaal moet plaatsvinden. Dat houdt in dat medewerkers kunnen doorstromen naar een andere functie of van werk naar werk worden begeleid. Ook heeft de PvdA met een motie afgedwongen dat de krimp van het aantal functies binnen de gemeente evenredig over alle loonschalen verdeeld wordt.”

De wethouder heeft bevestigd dat de krimp van het aantal functies inderdaad evenredig over de loonschalen verdeeld plaatsvindt. De reorganisatie van de gemeente is inmiddels in een vergevorderd stadium. Er zijn nog geen gedwongen ontslagen gevallen, uniek voor een reorganisatie van deze omvang.

Waar ben je naar op zoek?