Afzwaaiende raadsleden ontvangen Koninklijke onderscheiding

27 maart 2018

Zes van onze huidige acht raadsleden nemen vandaag afscheid van de Raad. Na een aantal jaar zwaaien Carlos en Aruna (4), en Fatima, Peggy, Leo en Marco (12) af. In een overvolle raadzaal ontvingen Fatima Talbi, Peggy Wijntuin, Marco Heijmen en Leo Bruijn, een  Koninklijke onderscheiding en de Wolfert van Borselenpenning.

Deze onderscheidingen worden uitgereikt aan individuen die door hun werk een enorme maatschappelijke bijdrage hebben geleverd. Burgemeester Aboutaleb sprak daarbij lovende woorden.

Barbara Kathmann, lijsttrekker, is ze heel dankbaar: ”Inspiratie, leermeesters, rolmodellen. Dat zijn woorden die ik associeer met deze toppers. Ik kwam vier jaar geleden in de Raad, wars van politiek, maar vol idealen om aan de stad te werken. Ik had geen idee wat er op mij af kwam. Gelukkig waren daar rotsen in de branding zoals Leo en Marco. Sterke rolmodellen zoals Peggy en Fatima en vernieuwende toppers zoals Aruna en Carlos. Nu mag ik de nieuwe fractie leiden, maar dat had ik nooit gekund zonder alles wat ik van deze mensen heb geleerd.”

Leo Bruijn

Leo is de onverschrokken leider van de fractie. De grote beer met alle technische kennis die iemand maar kan hebben. Bekend en bevreesd op de gang van de griffie en de wethouders. In de commissie BWB (over bouwen) heeft hij laten zien meer te weten van zijn onderwerp dan de ambtenaren en experts. Dit geldt ook voor vrijwel elk ander onderwerp. De horecaman is de kroegbaas van het Stadhuis. Hij stond bekend om zijn streven naar nette politiek.

Peggy Wijntuijn

Een gigantisch rechtvaardigheidsgevoel is wat haar dreef. Ze zette zich in voor integratie en een fijne stad voor iedereen. Dit resulteerde onder andere in een slavernijmonument in Rotterdam. Ook zorgde ze samen met collega Carlos voor het platform tegen arbeidsdiscriminatie. Met haar galmende lach is ze altijd een vrolijke verschijning, maar is ook streng waar dat nodig is. Er wordt op de woorden gelet als zij in de buurt is. Peggy danste de hele fractiekamer door toen ze hoorde dat ze oma werd. Met haar zelfgemaakte lekkernijen verwende ze vaak haar collega’s.

Marco Heijmen

Marco is meestal de rust zelve, strategisch en afwegend. Altijd in voor een geintje zorgde hij voor de nodige portie humor én frustratie. Als strenge voorzitter van de vergaderingen zorgde hij voor zo efficiënt mogelijke bijeenkomsten. Efficiëntie werd echter nooit het sterkste punt van deze fractie. Marco heeft als woordvoerder veiligheid heftige debatten in de Raad gevoerd. Voor de toehoorders op de tribune een genot om naar te luisteren.

Fatima Talbi

Fatima was misschien wel de meeste zorgzame van allemaal. Dat sijpelde ook door in haar politieke werk. Met haar inzet voor welzijn van Rotterdammers heeft ze onder andere gezorgd voor een veilig thuis voor ouderen en voor vluchtelingen. Ze was ook altijd bezig met het doen en laten van collega’s, medewerkers en ondersteuners. ”Hoe gaat het lieverd?” is een veelgehoorde zin uit haar mond.

Carlos Gonçalves

In de Raad (en daarbuiten) heeft Carlos zich met een scherpe tong en goede uitstraling flink laten horen in debatten. Als verantwoordelijke voor de onderwerpen Werk en Inkomen is zijn belangrijkste actie waarschijnlijk de initiatiefnota: een vuist tegen kinderarmoede. Bij uitstek een PvdA-onderwerp, en door het huidige College flink vergeten in onze stad. Ook streed hij voor een inclusieve stad, en zorgde hij samen met Peggy voor het platform tegen arbeidsdiscrimantieHij kwam altijd strak in pak, waardoor hij voor velen het best geklede fractielid was.

Aruna Radjkoemar

Aruna kwam als één van de weinige kandidaten met een voorkeurszetel in de Raad. Dat laat wel zien hoe gemotiveerd en populair ze was. Met een stevige strijd voor de volkstuinders en hun tuinen bewijst ze op te komen voor de belangen van Rotterdammers. Ook zette ze zich in voor sport & recreatie, jeugdzorg en buitenruimte. Ze was nooit te beroerd voor een feestje of een gezellig praatje, zoals tijdens het bemannen van een kraampje bij de gay-pride. Al dansend en lachend motiveerde ze de kiezer.

De nieuwe fractie staat te trappelen om voort te bouwen op de resultaten van deze toppers. Nu is het de beurt aan Barbara, Co, Duygu, Dennis, Narsingh en de andere kandidaten die ongetwijfeld aangehaakt blijven. Het echte afscheid, wat ze verdienen, is op 1 mei.

Waar ben je naar op zoek?