17 maart 2022

Richard Moti: “Ik blijf elke dag werken aan een stad met gelijke kansen voor alle Rotterdammers.”

17/03/22 Richard Moti, lijsttrekker PvdA Rotterdam

Allereerst een felicitatie aan Leefbaar Rotterdam, opnieuw de grootste partij in onze stad. Ook felicitaties aan Volt en BIJ1 die als nieuwkomers beide met 2 zetels in de Gemeenteraad komt.

De lage opkomst in Rotterdam van 38,9% is zorgelijk. Het vertrouwen van Rotterdammers in de overheid en in de politiek is tot een dieptepunt gedaald. Dit is niet goed voor onze democratie. Er moet zo snel mogelijk een onderzoek starten naar de achterliggende oorzaken en naar wat er nodig is om het vertrouwen te herstellen. Dit is een gezamenlijke opgave voor alle politieke partijen in Rotterdam.

We gaan zoals het er naar uit ziet van 5 zetels naar 4 zetels. Gezien het versplinterd politiek landschap met veel nieuwe partijen is dit een resultaat waar we niet ontevreden over hoeven te zijn. Natuurlijk hadden we op meer gehoopt, maar in ieder geval stijgen we uit boven de landelijke trend (9% vs. 7,8%). Ik wil dan ook alle kiezers bedanken die hun vertrouwen en hun stem aan de PvdA hebben gegeven.

Met de winst voor verschillende progressieve partijen hebben veel kiezers zich duidelijk uitgesproken voor een progressiever, socialer en daadkrachtig stadsbestuur. Dat ziet de PvdA graag terug in een nieuw stadsbestuur.

Wat in ieder geval vaststaat: ik blijf elke dag werken aan een stad met gelijke kansen voor alle Rotterdammers. Daar is een opdracht bijgekomen: het herstellen van het vertrouwen van de Rotterdammers.