26 januari 2017

Rotterdammers balen van rijdende boetemachines

Sinds begin vorig jaar rijden in Rotterdam scanauto’s rond die controleren of er voor geparkeerde auto’s betaald is. Nadat de rijdende boetemachine het kenteken heeft gescand en er geconstateerd is dat er voor dit kenteken niet betaald is, komt er een aantal minuten later iemand op een scooter langs die een bepaalt of er een bekeuring moet worden uitgeschreven. In theorie een mooi systeem, in de praktijk een bron van frustratie voor veel welwillende Rotterdammers.

De PvdA Rotterdam heeft wethouder Langenberg al meerdere malen gewezen op klachten van burgers. Zo is het vaak een stuk lopen naar de dichtstbijzijnde parkeerautomaat en in de tijd tussen parkeren en betalen is de scooter langs geweest, of worden er boetes uitgeschreven als mantelzorgers hun hulpbehoevende ouders even naar de voordeur begeleiden. Ook klagen rijschoolhouders dat ze boetes ontvangen als ze leerlingen uitleg geven of leren inparkeren. Nu kan er wel bezwaar gemaakt worden tegen deze boetes en daar wordt momenteel coulant mee omgegaan, maar de PvdA-raadslid Barbara Kathmann vindt dit de omgekeerde wereld. ‘We hebben de wethouder dan ook gevraagd te zorgen voor een systeem waarin welwillende Rotterdammers niet worden opgezadeld met onterechte boetes en alle rompslomp om bezwaar te maken‘ aldus Kathmann.

Ondanks een schrikbarende stijging in bezwaarschriften, volharde Wethouder Langenberg tijdens het debat in zijn mening dat er niets mis is met het systeem. Kathmann: ‘Wij denken daar anders over. Hij moet het oplossen! Als we zo’n efficient systeem voor het controleren kunnen bedenken, dan kunnen we daarnaast toch ook een systeem maken dat net iets vriendelijker is voor de welwillende Rotterdammer’.

Waar ben je naar op zoek?