29 maart 2017

Schriftelijke vragen outletcentrum Zoetermeer

De PvdA Rotterdam maakt zich zorgen over de mogelijke komst van een outletcentrum in Zoetermeer. Uit onderzoek blijkt dat de omzet in Rotterdamse winkels met 5 procent zal dalen als dit outletcentrum er komt. Voor raadslid Carlos Gonçalves reden om schriftelijke vragen aan het college te stellen.

De sport- en modebranche zal hard worden geraakt door de komst van een outletcentrum in de regio. Deze sector heeft nu al moeite het hoofd boven water te houden, door de hevige concurrentie van webwinkels”, aldus Gonçalves.“Vijf procent omzetdaling kan veel bedrijven de kop kosten. Dit leidt niet alleen tot verlies van werkgelegenheid, maar ook tot leegstaande winkelpanden, met alle bijkomende negatieve gevolgen voor bijvoorbeeld het straatbeeld, de veiligheid en de woonkwaliteit in omliggende buurten.

De PvdA Rotterdam vindt dat de gemeente de belangen van Rotterdamse winkeliers moet verdedigen, en zich bij de provincie en de metropoolregio moet laten horen om de negatieve gevolgen van de komst van het outletcentrum zo veel mogelijk te beperken.