1 juli 2014

Slavernijmonument Rotterdam leeft

“Trots als een pauw! Ja dat ben ik.” PvdA-raadslid Peggy Wijntuin laat er geen onduidelijkheid over bestaan. Als  initiatiefnemer van het Slavernijmonument Rotterdam gaf ze de stad een jaar geleden  tijdens de onthulling de opdracht er een monument van te maken dat niet alleen de geschiedenis van ons slavernijverleden vertelt, maar vooral ook mensen bij elkaar brengt. Het monument moest gaan leven.

Gisteren vond daar, aan de Lloydpier, de allereerste officiële herdenking plaats, georganiseerd door de Stichting Gedeeld Verleden Gezamenlijke Toekomst. De burgemeester was een van de kransleggers en riep op tot een jaarlijkse herdenking bij het monument. Later op de avond was Wijntuin bij een zogeheten Kabraneti, een culturele bijeenkomst waarbij de voorouders van de nazaten van slaven worden vereerd. “Daar werd opgeroepen om dat evenement voortaan eveneens bij het monument te doen,” vertelt de initiatiefnemer. Het vervult haar met trots: “Schitterend om te zien dat mijn oproep een jaar geleden zo prachtig is geland in de stad. Het monument heeft heel wat teweeggebracht. Het onderwijs, musea, de bieb, het stadsarchief, allerlei partijen die het thema slavernijverleden mede dankzij de komst van het Slavernijmonument Rotterdam hoog op de agenda hebben gezet. Ja, naar deze ontwikkelingen kan ik als initiatiefnemer alleen met trots kijken.”

herdenkingslavernij2014 2
PvdA-raadsleden Barbara Kathmann en Carlos Goncalves leggen namens de PvdA Rotterdam een krans bij het monument (foto: Peggy Wijntuin via @WijntuinP).