14 april 2021

Vier redenen waarom een speciaal politie tuchtsysteem goed is

De laatste tijd was er ontzettend veel verontwaardiging over de racistische appjes door Rotterdamse agenten. De agenten kregen een schriftelijke berisping nadat er door de politie zelf onderzoek was gedaan. Rotterdammers en mensen in andere delen van het land waren hier ontzettend boos over. Immers, een slager keurt toch ook niet het eigen vlees?

Wij vinden daarom dat er een onafhankelijk tuchtrechtsysteem moet komen voor de politie, net als in de zorg, advocatuur, luchtvaart en defensie. Zo wordt het politiesysteem transparanter en ontstaat er ruimte om te leren van fouten. Hieronder leggen wij uit waarom dit een goed idee is:

1. Het politiesysteem wordt transparanter
    Er zijn twee dingen die verbeteren. Ten eerste is het belangrijk voor hoe gewone burgers naar de politie kijken. Het is niet goed voor het vertrouwen tussen burger en agent als er grote, emotionele zaken intern worden afgehandeld. Dit wekt de schijn dat de straffen te licht zijn, zoals veel mensen nu vonden bij de agenten van de appgroep. Bovendien kunnen in het huidige systeem burgers zelf geen zaken starten, omdat het wordt gezien als interne situatie. Met een onafhankelijk orgaan zorgen we ervoor dat dit wél kan.
  2. Het doet recht aan gevoelens van rechtvaardigheid én verbetert het beroep
    Dit komt door hoe het tuchtrecht werkt. Tuchtrecht wordt ingezet als iemand met een bepaald openbaar beroep diens beroepsorganisatie schade toekent. Het is namelijk in het bijzonder schadelijk als iemand die ons hoort te beschermen, zich niet aan de wet houdt. Als advocaten, agenten, militairen en zorgprofessionals zich niet aan de regels houden, werken de instellingen in ons land niet. In dit geval dus als een agent zich op een manier gedraagt die niet bij diens beroep past en die het vertrouwen in de politie beschadigt.
  3. Het zorgt voor balans
    Het tuchtrecht biedt houvast. Het bepaalt precies wat voor soort zaken door een tuchtrechter behandeld moeten worden en welke zaken wél intern kunnen worden opgelost. Zo weten agenten waar ze aan toe zijn en kan de politie altijd naar eer en geweten handelen. Want vergeet niet: agenten lopen enorm veel risico in hun werk en maken heftige dingen mee. Er worden in elk beroep fouten gemaakt, maar de impact van fouten en vergissingen van agenten telt vaak zwaarder mee. Ook voor de agenten zelf. In een beroepsgroep waarbij het werk zo risicovol en onvoorspelbaar is, is het belangrijk dat er tussen werkgever en werknemer helderheid over consequenties bestaat: bij lichtere vergrijpen is een intern disciplinair onderzoek voldoende.
  4. Er wordt geleerd van fouten
    Op dit moment zien we een verkrampte politieorganisatie. Over de hele linie bestaat onvrede over hoe deze zaak is opgepakt. Niet alleen onder burgers en betrokkenen, maar ook intern bij de politie. Sommige agenten zijn boos dat de politiek zich met het onderzoek bemoeit, andere agenten zijn boos omdat de strafprocedure niet transparant was. Als iedereen tegenover elkaar komt te staan, leert niemand nog van gemaakte fouten. Door het implementeren van een tuchtrechtsysteem, maken we dat weer mogelijk. En daar hebben we allemaal baat bij.

Het voorstel van een onafhankelijk tuchtrechtsysteem wordt breed gedragen en dat was te zien in de afgelopen Gemeenteraadsvergadering van 8 april. De motie ‘Speciaal tuchtsysteem Nationale Politie’ gesteund door D66, GroenLinks, NIDA, SP, VVD en DENK werd met een grote meerderheid van de stemmen aangenomen.

Save & Share de infographics hieronder.