2 december 2013

Stad compenseert schade ondernemers door werkzaamheden

PvdA-raadslid Peggy Wijntuin (Economie) pleitte er al voor, vanaf 1 januari 2014 is het zo ver: wie in Rotterdam nadeel ondervindt van werkzaamheden voor de deur, krijgt direct financiële compensatie. Wethouder Hamit Karakus (PvdA, Stedelijke Economie): “Burgers en ondernemers die vrezen gedupeerd te worden door een project, bijvoorbeeld langdurige wegwerkzaamheden in de straat, krijgen een voorschot.” Wijntuin is blij: “Uitstekende beslissing.”

Tot nu toe werd de vergoeding pas achteraf toegekend, maar dan was het leed soms al geschied. Winkeliers en horeca-uitbaters zagen hun klandizie teruglopen, met in de ergste gevallen een faillissement als gevolg. Wijntuin stelde hierover al vragen aan het stadsbestuur. Onder meer over de schade die ondernemers aan de Oudedijk in Kralingen leden door de werkzaamheden daar. “Ik wilde onder meer weten of de situatie inderdaad zo urgent was als het Algemeen Dagblad meldde en wat het stadsbestuur van plan was te gaan doen om de schade te compenseren en te voorkomen dat de ondernemers failliet gaan of gedwongen moeten vertrekken.”

“Ik ben dan ook erg blij met de uitstekende beslissing van wethouder Karakus om de gedupeerde Rotterdammers een voorschot te geven,” zegt Wijntuin. “Op deze manier worden ze tijdens de werkzaamheden al uit de brand geholpen.”

Het voorschot bedraagt 90 procent van het bedrag dat de gedupeerde mis dreigt te lopen. Aan het eind van de klus wordt dan gekeken naar of de geschatte schade overeenkomt met de werkelijke afname van de omzet. Het verschil wordt vervolgens verrekend.