30 januari 2017

Sterker dan de haat

Vier grote moskeeën in Nederland hebben vandaag hun deurbeleid aangescherpt, vanwege gevoelens van onveiligheid, ontstaan door eerdere bedreigingen en met als directe aanleiding de aanslag in Québec. Daarbij geldt zelfs de optie tot volledig sluiten tijdens het gebed. Een van de moskeeën is de Essalam Moskee. Het is in en in triest te moeten constateren dat gebedshuizen, synagogen en moskeeën, beveiligd moeten worden. De polarisatie en intolerantie kerven diepen wonden in de samenleving, internationaal maar ook in onze stad. We moeten blijven strijden tegen haat en vooroordelen die deze polarisatie en intolerantie blijven voeden.

In Rotterdam moet iedereen die een gebedshuis bezoekt zich veilig kunnen voelen. Die veiligheid moet hoog op de agenda staan van Rotterdam en bij de burgemeester. Maar de veiligheid die wij bedoelen is niet alleen gestoeld op politie, camera’s, beveiliging of gesloten deuren. De veiligheid die wij bedoelen moet er op gestoeld zijn dat alle politieke partijen, maatschappelijke organisaties, buurtvaders en oppasmoeders zeggen: dit pikken wij niet! Wij zijn solidair met iedereen die zichzelf wil zijn in deze stad en zich daarin niet bedreigd mag voelen. Dat is de veiligheid van wij, dat noemen we samen-leven!